A Study on the Direction of Cultural Goods Design Education in korea

우리나라 문화상품디자인 교육의 방향에 관한 연구

  • 임상순 (숭의여자대학 디자인계열)
  • Published : 2003.11.01

Abstract

As cultural goods have been taken notice of as an area that may contribute to the creation of national profits, there have been attempts to construct infrastructure for the area. Contrary to the trend, however, design education has not performed in-depth researches and studies on the professionalism and characteristic of subjects. Resultantly it has hardly prepared systematic educational curricula and contents. In this situation the present study purposes to set the right direction of design education and to draw the outline of systematic educational contents for cultural goods design. For this purpose, it defines the scope of cultural goods design based on the concept and contents of cultural goods design, examines the functions, the roles and the conditions of cultural goods designers, and based on them, propose the direction of cultural goods design education as the ground of detailed methods of teaching cultural goods design.

문화상품이 국가의 이익 창출에 기여할 수 있는 분야로 지목되면서 이 분야의 인프라 육성을 위한 시도가 이루어지고 있다. 그러나 이 과정에 준하는 디자인 교육은 학과의 전문성이나 특성에 대한 심도 있는 연구와 검토 과정을 거치지 못한 실정이다. 따라서 체계적인 교육과정과 내용은 거의 갖추지 못하고 있다. 이러한 시점에서 이 논문은 문화상품디자인 과정에 준하는 디자인 교육의 올바른 방향 설정과 체계적인 교육 내용의 기틀을 마련하기 위한 것으로서, 문화상품디자인의 개념과 내용을 근거로 문화상품디자인의 작업 영역을 설정하고, 문화상품 디자이너의 기능과 역할 그리고 조건을 정리하며, 이들 내용을 중심 바탕으로 문화상품디자인 교육의 방향을 제언함으로서, 문화상품디자인 교육의 구체적 방법에 대한 초석을 마련하고자 한다.

Keywords