Analyzing the Efficiency of Korean Rail Transit Properties using Data Envelopment Analysis

자료포락분석기법을 이용한 도시철도 운영기관의 효율성 분석

  • 김민정 (서울대학교 환경대학원) ;
  • 김성수 (서울대학교 환경대학원 환경계획학과)
  • Published : 2003.08.01

Abstract

Using nonradial data envelopment analysis(DEA) under assumptions of strong disposability and variable returns scale, this paper annually estimates productive. technical and allocative efficiencies of three publicly-owned rail transit properties which are different in terms of organizational type: Seoul Subway Corporation(SSC, local public corporation), the Seoul Metropolitan Electrified Railways sector (SMESRS) of Korea National Railroad(the national railway operator controlled by the Ministry of Construction and Transportation(MOCT)), and Busan Urban Transit Authority (BUTA, the national authority controlled by MOCT). Using the estimation results of Tobit regression analysis. the paper next computes their true productive, true technical and true allocative efficiencies, which reflect only the impacts of internal factors such as production activity by removing the impacts of external factors such as an organizational type and a track utilization rate. And the paper also computes an organizational efficiency and annually gross efficiencies for each property. The paper then conceptualized that the property produces a single output(car-kilometers) using four inputs(labor, electricity, car & maintenance and track) and uses unbalanced panel data consisted of annual observations on SSC, SMESRS and BUTA. The results obtained from DEA show that, on an average, SSC is the most efficient property on the productive and allocative sides, while SMESRS is the most technically-efficient one. On the other hand. BUTA is the most efficient one on the truly-productive and allocative sides, while SMESRS on the truly-technical side. Another important result is that the differences in true efficiency estimates among the three properties are considerably smaller than those in efficiency estimates. Besides. the most cost-efficient organizational type appears to be a local public corporation represented by SSC, which is also the most grossly-efficient property. These results suggest that a measure to sort out the impacts of external factors on the efficiency of rail transit properties is required to assess fairly it, and that a measure to restructure (establish) an existing(a new) rail transit property into a local public corporation(or authority) is required to improve its cost efficiency.

본 연구는 강처분성의 가변수익규모 및 비방사적 자료포락분석기법을 이용해 조직유형이 다른 도시철도 운영기관인 서울시지하철공사(지방공기업)와 철도청의 수도권 전철부문(정부부처형 공기업) 및 부산교통공단(국가공단)의 연도별 생산적, 기술적 및 배분적 효율성 값을 추정한 다음, 이들 값에서 토빗회귀식의 추정결과를 이용해 조직유형과 궤도가동률과 같은 외부 요인들의 영향을 제함으로써 내부 요인인 생산활동만의 영향이 반영된 순생산적, 순기술적 및 순배분적 효율성 값을 구하였다. 또한 토빗회귀식의 추정결과로부터 세 도시철도 운영기관들의 조직효율성과 연도별 총효율성 값을 구하였다. 이 때 토시철도 운영기관은 노동, 전력, 전동차 및 유지보수와 궤도(또는 자본) 요소를 투입하여 전동차-km를 생산하는 기업형태로 상정되었으며, 분석에는 세 운영기관의 연도별 자료로 구축된 불균형통합자료가 사용되었다. 자료포락분석의 결과 생산적 효율성과 배분적 효율성은 평균적으로 서울시지하철공사가 가장 높은 반면, 기술적 효율성은 철도청의 수도권 전철부문이 가장 높은 것으로 나타났다. 그러나 생산활동만을 대상으로 추정된 순생산적 효율성과 순배분적 효율성은 오히려 부산교통공단이 가장 높은 반면, 순기술적 효율성은 철도청의 수도권 전철부문이 가장 높은 것으로 나타났다. 또한 이러한 순효율성들의 경우 외부 요인들의 영향이 배제됨에 따라 세 운영기관들의 차이는 상당히 감소하는 것으로 나타났다. 한편 조직효율성의 경우 비용을 극소화하는 조직유형은 지방공기업인 서울시지하철공사인 것으로 나타났으며, 이러한 조직효율성과 순생산적 효율성을 합한 총 효율성도 평균적으로 서울시지하철공사가 가장 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과들은 도시철도 운영기관들의 경영상태에 대한 공정한 평가를 위해 외부 요인의 영향을 배제하는 방안의 시행과 기존 또는 신설될 도시철도 운영기관의 비용효율성을 제고하기 위해 지방공기업 또는 공단으로의 조직유형 개편의 필요성을 시사하고 있다.

Keywords

References

  1. 부산광역시 대중교통요금구조연구 교통개발연구원
  2. 일부노선 민간위탁 타당성 조사 및 절차수립 연구 교통개발연구원
  3. 수도권 전철·지하철 연락운임정상을 위한 조사연구 국토개발연구원
  4. 환경논총 v.40 자료포락분석기법(DEA)을 이용한 서울 시내버스운송업의 효율성과 규모의 경제성 분석 김성수;오미영;김민정
  5. 경영과학 v.16 no.2 국내 대형할인점의 효율성 분석에 관한 연구 김태웅
  6. 자료포락분석법 및 그 변형기법을 통한 공공부문의 생산성 측정: 한국 중소도시의 생산성 분석 문춘걸
  7. 한국경영과학회지 v.23 no.2 DEA를 이용한 손해보험회사의 효율성 측정에 관한 연구 민재형;김진한
  8. 결산서(각년도) 부산교통공단
  9. 결산서(각년도) 서울시지하철공사
  10. 통계로 본 서울교통 서울특별시
  11. 대한교통학회지 v.20 no.2 자료포락분석기법(DEA)을 이용한 서울 시내버스운송업의 효율성분석 오미영;김성수;김민정
  12. 한국행정학보 v.32 no.4 공공부문 성과측정을 위한 DEA와 확률전선모형의 비교분석-일선 경찰서의 기술 효율성 측정을 중심으로- 윤경준
  13. 한국경영과학회지 v.26 no.3 은행 지점의 효율성 평가:DEA모형을 이용한 분석 절차 및 사례분석 윤석진;서우종;정재우
  14. 한국지방자치학회보 v.10 no.2 자료포락분석(DEA)에 의한 지방정부 공공서비스의 상대적 효율성 측정 -쓰레기수거서비스를 중심으로- 이상섭;김규덕
  15. 도시철도사업의 민자유치 타당성 분석 이종규;송우경;정지연
  16. 미시경제학(제2판) 이준구
  17. 경영성적보고서(각년도) 철도청
  18. 과천선복선전철건설지 철도청
  19. 분당선복선전철건설지 철도청
  20. 일산선복선전철건설지 철도청
  21. 철도통계연보(각년도) 철도청
  22. 철도투자평가편람 철도청
  23. 지하철 및 광역전철의 건설·운영 개선 방안 한국개발연구원;교통개발연구원;앤더슨컨설팅
  24. 감가상각의 현황과 정책방향 한국조세연구원
  25. Journal of Productivity Analysis v.6 Ownership Structure and Cost Efficiency: A Study of Publicly Owned Passenger-Bus Transportation companies in India Bhattacharyya,A.(et al.)
  26. GAMS: A User's Guide Brooke,A.(et al.)
  27. European Journal of Operational Research v.2 Measuring the Efficiency of Decision Making Units Charnes,A.W.(et al.)
  28. An Introduction to Efficiency and Productivity Analysis Coelli,T.(et al.)
  29. Journal of Transport Economics and Policy v.33 The Technical Efficiency of Public and Private Ownership in the Rail Industry: The Case of Swiss Private Railways Cowie,J.
  30. Transport Reviews v.22 Public Transit Performance: What Does One Learn from Frontier Studies? De Borger, B.(et al.)
  31. Journal of Econometrics v.26 The Relative Performance of Publicly-Owned and Privately-Owned Electric Utilities Fare,R.(et al.)
  32. Journal of the Royal Statistics Society A v.120 The Measurement of Productive Efficiency Farrell,M.J.
  33. Journal of Econometrics v.46 Measuring Cost Efficiency in Banking: Econometric and Linear Programming Evidence Ferrier,G.D.;C.A.K.Lovell
  34. Transportation Research A v.30 Technical Efficiency Measurement and Explanation of French Urban Transit Companies Kerstens,K.
  35. Proceedings of the Nineth World Conference on Transport Research An Analysis of the Cost Structure of a Seoul's Rail Transit Property: A Stochastic Frontier Approach Kim,M.;S.Kim
  36. Applied Economics v.33 Measuring Efficiency in the Public Sector Using Nonparametric Frontier Estimators: A Study of Transit Agencies in the USA Nolan,J.F.(et al.)
  37. Transportation v.28 Evaluating Efficiency in the Norwegian Bus Idustry Using Data Envelopment Analysis Odeck,J.;A.Alkadi
  38. Journal of Transport Economics and Policy v.28 Economic Efficiency of Railways and Implications for Public Policy : A Comparative Study of the OECD Countries's Railways Oum,T.H.;C.Yu
  39. Journal of Transport Economics and Policy v.33 A Survey of Productivity and Efficiency Measurement in Rail Transport Oum,T.H.(et al.)
  40. Ownership and Performance in Electric Utilities : The International Evidence on Privatization and Efficiency Pollitt,M.G.
  41. Ph. D. Dissertation, University of British Columbia A Comparative Study of Alternative Methods for Efficiency Measurement with Applications to the Transportation Industry Yu,C.