A Case Study on Combined School-Public Library of Gangnam-gu

기초자치단체가 설립한 학교-공공 통합형 도서관 운영사례 -강남구립 학교전자도서관의 경우를 중심으로 -

  • 한윤옥 (경기대학교 문헌정보학과) ;
  • 이승원 (숭의여자대학 문헌정보과)
  • Published : 2003.12.01

Abstract

Gannam-gu established 'school digital libraries' in 15 of their elementary schools between September 2001 to October 2002, and now offers library services to both students and residents All expenses and human resources for these libraries are provided by the Gannam-gu and schools provide only their vacant classrooms. This is a good example of combined school-public library The type of combined school-public library can be a useful suggestion for our educational situation. So the purpose of this study is to reveal the actual condition and the efficiency of the library established by Gannam-gu, a well-known case of a combined school-public library.

서울의 강남구청에서는 2001년 9월부터 2002년 10월까지 15개 초등학교에 학교전자도서관을 설치하여 학생은 물론 주민들에게 도서관 서비스를 제공하고 있다. 학교에서는 빈교실만 제공하고, 운영인력과 운영비는 모두 강남구청에서 지원하고 있다. 이것은 기초자치단체가 설립한 일종의 학교-공공통합형 도서관이며, 이와 같은 통합형도서관은 학교도서관과 공공도서관이 부족한 우리나라의 경우 양 도서관의 활성화를 위한 좋은 방안이 될 수 있다. 이에 본 논문에서는 서울 강남구청에서 자체예산으로 설립한 학교전자도서관의 운영 상태와 이용만족도를 조사, 평가함으로써 학교-공공통합형 도서관의 가능성을 탐색하고, 이를 학교도서관과 공공도서관의 협력모델의 하나로 제시하고자 한다.

Keywords

References

  1. 매일경제지식부. 2000. '학습혁명보고서'. 서울: 매일경제신문사
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