Abstract
As the use of composites has become popular in recent years, the design of the composite joints has become a very important research area because the structural efficiency of the composite structure is determined by its joints, not by its basic structures. In this paper, presented comparisons of numerical results by the FAI(Failure area index) method[9] and measured data for a various geometric shapes and stacking sequence justify the validity of the FAI method. The FAI method is shown to produce very favorable comparisons with measured failure loads of mechanically fastened composite joints with the difference well within 9.96% for all II cases investigated.
복합재료의 사용이 일반화되면서 복합재료 구조물의 효율성은 복합재료 구조자체 보다는 복합재료 체결부에 의해서 결정되기 때문에 복합재료 체결부의 설계는 매우 중요한 연구분야가 되고 있다. 본 논문에서는 체결부의 형상변화 및 적층순서의 변화에 따른 파손하중을 파괴면적지수법에 의한 수치적인 예측과 실험치를 비교하여 파괴면적지수법의 유용성을 검토하였다. 연구되어진 II cases에 대해서 파괴면적지수법에 의한 예측하중은 측정된 파손하중과 최대 9.96%내의 오차를 가짐을 볼 수 있었다.