초록
정보통신 기술의 발전과 광범위한 통신망의 이용으로 인하여, 최근 생존성을 갖는 메쉬기반 네트워크의 설계는 주요 관심사가 되고 있다. 본 논문은 메쉬기반 광전송망에서의 예비용량 설계방안에 대해 논의한다. 본 연구에서는 메쉬기반 광전송망의 경로복구에 있어서, 예비용량 증가인자를 찾아 예비용량의 공유를 증가시키는 새로운 예비용량 설계방안을 제안한다. 정수계획법의 링크복구기법, SLPA, GA의 세 가지 다른 장애복구 방안과 더불어 제안한 방안의 성능을 비교한다. 이 방법은 예비 용량 할당을 결정하는데 있어서 휴리스틱 알고리즘과 결합하여 보다 우수한 성능을 보이고 있으며, 예비용량 할당을 결정하는 시간적인 면에서 대형 통신망으로 쉽게 확장할 수 있다. 이 새로운 방법의 주요 장점은 예비용량을 줄이고 다항식의 시간 복잡도를 갖는 것이다.
Due to the development of information technology and widespread use of telecommunications networks, the design of mesh-survivable net works has received considerable attention in recent years. This paper deals with spare capacity planning scheme in mesh-based fiber-optic networks. In this study, a new spare capacity planning scheme is proposed utilizing path restoration with maximal sharing of share capacity that is traced by the spare capacity incremental factor (after this, we called "SCIF"). We compare it with three other spare capacity planning scheme : link capacity of IP (Integer Programming), SLPA(Spare Link Placement Algorithm) and GA(Genetic Algorithm). The approach shows better performance with heuristics algorithm for determining the spare capacity assignment and the computational time is easily controlled allowing the approach to scale to large networks. The major advantages of the new approach are reduction of spare capacity and a polynomial time complexity.omplexity.