The Effects of a Self-Growth Group Counseling Program to Improve Self-Esteem on Children of Group Home

그룹홈 아동의 자아존중감 증진을 위한 자기성장 집단상담 프로그램 효과 연구

  • 강기정 (천안대학교 기독교복지학과) ;
  • 정은미 (숙명여자대학교 아동복지학과)
  • Published : 2003.11.01

Abstract

The purpose of this study was to measure the effects of self-growth group counseling program for children in a group home. The results of this study are as follows. First, the self-growth group counseling program was effective to improve self esteem. The most significant increases were seen in the global self-esteem and school-academic self-esteem. Second, the group cohesion and participation frequency of the program were improved, as the session was progressed. Third, as the changes of individual, the understanding and acceptance of oneself and the others are improved. So, impulsivity and aggression became lower, and problem behavior was less.

Keywords

References

  1. 권효정(2002). 저소득층 아동의 집단활동이 자아존중감과 사회적 능력에 미치는 영향. 대구대대학원 석사학위논문
  2. 김광수, 김재환, 나형규(2003). 그룹홈의 이해와 실천. 서울: 전국아동.청소년 그룹홈협의회
  3. 김미성(2001). 시설 아동의 자존감과 사회성 향상을 위한 음악치료의 효과: 사례연구를 중심으로. 이화여대 교육대학원 석사학위논문
  4. 김성경(2001). 그룹홈 거주 청소년의 심리사회적 적응에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  5. 김진휘(2002). 성장 집단상담 프로그램이 초등학생의 자아개념과 성취동기에 미치는 효과. 부산교육대 교육대학원 석사학위논문
  6. 박용철(2001). 요보호아동 그룹홈에 관한 연구. 나눔연구, 2001년 제4집, 243-304
  7. 박준규(2002). 자기성장을 위한 집단상담이 아동의 성격특성과 자아개념에 미치는 영향. 대구가톨릭대 교육대학원 석사학위논문
  8. 보건복지부(2002). 보건복지부 통계연보
  9. 신인숙(1989). 시설아동의 집단활동 프로그램 실태 및 개선방안에 관한 연구: 육아시설 중학생 중심으로 서울여대 석사학위논문
  10. 오경주(1998). 소외아동의 자기성장 프로그램이 자아존중감 및 사회성에 미치는 효과. 건국대교육대학원 석사학위논문
  11. 오경준(2000). 자기성장 집단상담 프로그램이 초등학교 아동의 자기존중감 및 사회성 증진에 미치는 효과. 한국교원대 교육대학원 석사학위논문
  12. 이미혜(2002). 시설보호형태에 따른 보호청소년의 자아개념 비교연구. 서울대 대학원 석사학위논문
  13. 이상희, 노성덕, 이지은(2000). 단계별 또래상담프로그램 개발연구. 서울: 한국청소년 상담원
  14. 이용교(2000a). 아동.청소년 그룹홈의 실태와 발전방향. 복지동향, 20(2000. 5), 20-22
  15. 이용교(2000b). 아동.청소년 그룹홈의 의의와 역할. 아동.청소년 그룹홈 활성화를 위한 공청회자료
  16. 이태수(2000), 아동.청소년 그룹홈 활성화를 위한 정책 제언. 아동.청소년 그룹홈 활성화를 위한 공청회 자료
  17. 이현정(2002). 자기성장 집단상담이 저소득층 아동의 자기존중감 및 사회성 증진에 미치는 효과. 대구가톨릭대 교육대학원 석사학위논문
  18. 전영자, 김민경(2001). 청소년 자아성장 프로그램에 관한 연구. 인간환경복지연구, 1, 125-156
  19. 조순실(1999). 아동그룹홈 서비스 개선을 위한 기초 조사 연구: 서울.경인지역 중심으로. 이화여대 사회복지대학원 석사학위논문
  20. 최보가, 전귀연(1993). 자아존중감 척도 개발에 관한 연구(I). 대한가정학회지. 31(2), 41-54
  21. 최수영(2002). 그룹홈 치료 프로그램에 관한 연구. 가톨릭대 사회복지대학원 석사학위논문
  22. 한재희(2002). 상담패러다임의 이론과 실제. 서울: 교육과학사
  23. 홍경자, 김태호, 남상인, 오익수(1996). 청소년 집단상담. 서울: 청소년대화의 광장
  24. Branden, N. (1992). The Power of Self-Esteem, 강승규 역(1995). 나를 존중하는 삶. 서울: 학지사
  25. Coopersmith, S. (1982). Coopersmith Self-esteem Inventorise. PaloAlto, CA: Science and Behavior Books
  26. Coving, M. V., & OmeIish, C. L. (1994). Task-oriented versus competitive learning structures: Motivational and performance consequences. Journal of Educational Psychology, 76(6), 1038-1050 https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.6.1038
  27. Gazda, G. M, Asbury, F. R. Balzer, F. J. Childers, W. C. & Wzlters, R. P. (1991). Human Relations Development(4th ed). Boston: Allyn & Bacon
  28. Kadushin. A., & Martin. J. A., (1988). Child Welfare Service. New York: Macmillian Publishing Co.
  29. Lerman, P. (1984). Deinstitutionalization and the Welfare State. New Brunswick: Rutgers University Press
  30. Mahler, M. S. (1969). Group counseling in schools. Boston: Houghton Mifflin
  31. Rogenberg, M. (1979). Conceiving the Self. New York: Harper& Row
  32. Rogers, C. (1970), Carl Rogers on encounter group. New York: Harper & Row
  33. Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26(3 & 4), 207-231 https://doi.org/10.1207/s15326985ep2603&4_2
  34. Taylor, D. A. & Alpert, S. W. (1973). Continuity and Support following Residential Treatment. N.Y.: Child Welfare League of America
  35. Thompson P. H., & Douglas T. B. (1999). Counseling and Psychotherapy with Children and Adolescents. John Wiley & Sons, Inc.