The Relationship between Current Trend of Early Education and Maternal Parental Beliefs, Stress, and Achievement Pressure

유아기 자녀의 조기교육 실태와 어머니의 양육 신념, 양육 스트레스 및 성취 압력과의 관계

  • 안지영 (이화여자대학교 생활환경대학 소비자·인간발달학과)
  • Published : 2003.11.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate the current trend of early education and to examine the relationship between the state of early education and maternal beliefs, stress, and achievement pressure. The subjects were 275 mothers of 4∼6 year-old children in Seoul. The main results were as follows : 1) Most of the subjects' children(87.6%) were involved in early education, especially in the form of home-visit study and study papers. 2) Parental beliefs (about child development and early education) and maternal achievement pressure were significantly related to the degree of actual involvement and perceived necessity of early education. 3) Parental stress regarding child's temperament was significantly related to the starting age of early education. But the other factors of parental stress had no significant relation to the state of early education.

Keywords

References

  1. 권이종(1988). 한국 부모의 자녀 교육관 및 양육 태도 조사연구. 서울: 계몽아동연구소
  2. 김병욱(1993). 유치원.국민학생의 사교육비와 관련된 학교외 생활의 문화 기술적 연구-학원수강과 학습지 구독활동을 중심으로-. 교육사회학 연구. 3(1), 179-215
  3. 김영화(1992). 학부모의 교육열: 사회계층간 비교를 중심으로. 교육학연구. 30(4), 173-197
  4. 김지신(1996). 어머니의 전통-근대 가치관 및 양육 행동과 아동의 사회적 행동. 이화여자대학교대학원 박사학위논문
  5. 김희진(1995). 자녀 양육에 대한 한국과 미국 어머니들의 신념 비교 연구. 유아교육연구. 15(2), 5-22
  6. 노정애(1994). 부모의 성취압력과 학문적 자아개념이 시험불안에 미치는 영향. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  7. 류연자(1995). 어머니의 학업성취압력과 아동의 스트레스간의 관계. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 박성연, 도현심, 정승원(1996). 부모-자녀관계 -생태학적 접근-. 서울: 학지사
  9. 박성연, 전춘애, 한세영(1996). 아동과 어머니의 기질 및 어머니의 양육 스트레스에 따른 양육 행동에 관한 연구. 대한가정학회지, 34(4), 203-215
  10. 박수자(1996). 지각된 부모의 성취압력과 아동의 학습소외 및 대처행동과의 관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  11. 박수진(2001). 유아기 자녀를 둔 학부모의 조기 특기교육에 관한 실태분석. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  12. 신숙재(1997). 어머니의 양육 스트레스, 사회적 지원과 부모 효능감이 양육 행동에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위논문
  13. 신의진(2002) 조기교육과 발달 병리적 문제, 한국조기 교육의 현황과 과제, 2002년도 한국 아동학회 춘계 학술대회 자료집
  14. 안지영(2001). 2-3세 자녀를 둔 어머니의 양육 신념, 효능감 및 스트레스가 양육 행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  15. 엄선희(1999). 유아의 일상적 스트레스와 어머니의 자녀 양육 스트레스에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  16. 오욱환(1999). 한국 사회의 교육열에 대한 고유 이론모형의 탐색. 교육학연구, 37, 4, 1-28
  17. 우남희, 현은자, 이종희(1992). 사설학원과 가정 중심의 조기교육 실태 연구. 유아교육연구, 13, 49-64
  18. 이기숙, 장영희, 정미라, 홍용희(2001). 창의적이고 전인적인 인적자원 양상을 위한 유아교육의 혁신. 서울: 교육인적 자원부
  19. 이미숙(1993). 가족의 가치관 및 구조적 특성이 교육열이 미치는 영향. 가족학 논집, 5, 19-42
  20. 이완정, 현온강(1999). 영아.걸음마기 자녀 양육 신념의 세대간 비교 연구: 상호 의존성과 독립성을 중심으로. 대한가정학회지, 37(4), 97-110
  21. 이은해(1997). 어머니의 사회적 관계망, 자녀양육에 대한 난이도 지각과 아동의 발달. 대한가정학회지, 35(3), 31-46
  22. 장은경, 박은혜, 김희진(1998). 만 3세아 발달에 대한 어머니와 교사의 기대. 대한가정학회지, 36(4), 137-146
  23. 한국갤럽조사연구소(1980). 한국의 아동과 어머니, 제1권. 서울: 행동과학 연구소
  24. 현온강, 공인숙, 김영주, 이민정(1997). 유아 학습지의 현황 및 인식도. 아동학회지, 18(2), 67-93
  25. 홍은자(2000) 어머니의 성취 압력, 학원, 학습지 이용이 유아의 스트레스에 미치는 영향. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문
  26. 황혜신(2002). 조기교육에 대한 부모의 인식. 한국 조기 교육의 현황과 과제, 2002년도 한국 아동학회 춘계 학술대회 자료집
  27. Abidin, R. P. (1992). The determinants of parenting behavior. The Journal of Clinical Child Psychology, 21(4), 401-412
  28. Crnic, K. A., & Acevedo, M. (1995). Everyday stresses and parenting. In M. H. Bornstein(Ed). Handbook of Parenting, vol. 4,(pp.277-297). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates
  29. Crnic, K. A., & Booth, C. L. (1991). Mothers' and fathers' perceptions of daily hassles of parenting across early childhood. Journal of Marriage and the Family, 53, 1042-1050 https://doi.org/10.2307/353007
  30. Crnic, K. A., & Greenberg, M. T. (1990). Minor parenting stresses with young children. Child Development. 61, 1628-1637 https://doi.org/10.2307/1130770
  31. Damon, W. (1977). The Social World of the Child. NY: Jossey-Bass
  32. Krebs, R. L.(1967). Some relations moral judgement, attention, and resistance to temptation, Unpublished doctoral dissertation, University of Chicago, 1967
  33. Lazarus, R. S., & Folkman, S.(1984). Stress process and depressive symptomatology, Journal of Abnormal Psychology, 95, 102-113
  34. McGillicuddy-De Lisi, A. V., & Sigel, I. E.(1995). Parental beliefs. In M. H. Bornstein, (Ed). Handbook of Parenting, vol. 4, (pp.333-358). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates
  35. Miller, S. A. (1988). Parents' beliefs about children's cognitive development. Child Development, 59, 259-285 https://doi.org/10.2307/1130311
  36. Okagaki, L., & Divecha, D.J. (1993). Development of parental beliefs. In T. Luster, & L. Okagaki, (Eds.). Parenting: An ecologiml perspective (pp.35-67). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates