Spatial Features of Production Networks on Korean Shipbuilding: The Case of Samsung Heavy Industry in Koje, Korea

조선산업 생산네트워크의 공간 특성에 관한 연구: 삼성중공업 거제조선소를 사례로

  • 우연섭 (경상대학교 사범대학 사회교육학부)
  • Published : 2003.06.01

Abstract

Major proposes of this study are to analyze Korean Shipbuilding's production network and cooperation between related firms and to understand their spatial features. The Geographical study about networks has focused on automobiles, electronics or communications industries. That's because those industries have distinctive spatial features thanks to the full growth of subcontract structures. The labor-centered, capital-centered shipbuilding industry, differently from other manufacturing industries, has production networks where outside trades are common. Today internet based communication is being reinforced and the flexibility of purchase circumstances is being positively proceeded. The central axes of the production network of Sumsung shipbuilding are internationally Europe and Asian area, nationally Busan and Gyeongnam province and Seoul Metropolitan areas, locally inside subcontracting firms. And In order to construct mutual trust with cooperation firms, Sumsung shipbuilding is trying to reinforce two-way cooperation relation through 'SungJoHoi' organized with outside subcontracting firms and 'inside cooperation firms conference'. In conclusion, Sumsung shipbuilding is trying to strengthen the competitiveness of shipbuilding industry, spatially by setting up the network through globalization-localization and functionally by constructing the partnership production network for mutual communication.

본 연구는 우리나라 조선산업 생산네트워크의 공간 특성과 기업간 협력관계를 이해하는데 그 목적이 있다. 네트워크에 관한 지리학적 연구는 전통적으로 하청구조가 성숙되어 공간적 특성이 비교적 잘 나타나는 자동차나 전자$.$통신산업을 중심으로 이루어져 왔다. 조선산업은 일반 제조업과는 달리 외부거래가 보편적인 생산네트워크를 구축하고 있으며, 오늘날은 인터넷을 기반으로 하는 의사소통강화와 구매환경의 유연화를 적극 추진하고 있다. 삼성조선 생산네트워크는 국제적으로 유럽과 아시아 지역의 거래관계가 중심축을 형성하고 있고, 국가적으로는 부산, 경남지역과 수도권을 양대 축으로 하고 있으며, 국지적으로는 사내업체가 중심축을 형성하고 있다. 그리고 협력업체와의 상호신뢰를 구축하기 위하여 사외업체를 중심으로 하는 '성조회'와 사내협력업체 협의회를 통하여 쌍방향적 협력관계를 강화해 나가고 있다. 결론적으로 삼성조선은 경쟁력 강화를 위하여 공간적으로 세계화-지방화를 통한 네트워크를 추구하고 있으며, 기능적으로는 상호 의사소통을 위한 동반자적 생산네트워크체계를 구축해 나가고 있다.

Keywords