물질주의성향과 과시소비성향이 수입명품선호도에 미치는 영향 -대학생 소비자를 중심으로-

Materialism, Conspicuous Consumption, and Preference for Imported Luxury Brands Among College Students

  • 정지원 (이화여자대학교 생활환경대학 소비자인간발달학과) ;
  • 정순희 (이화여자대학교 생활환경대학 소비자인간발달학과) ;
  • 차경욱 (이화여자대학교 생활환경대학 소비자인간발달학과)
  • 발행 : 2003.10.01

초록

This study examined college students' propensity for materialism and conspicuous consumption, and their preference for imported-luxury brand products. This study also identified the factors that influence college students preference for the imported-luxury brands. The data were obtained from a questionnaire completed by 4-year-college students (N=309), and were analyzed by t-tests, ANOVA, and multiple regression analyses. The findings of this study are as follows: First, college students' propensities for both materialism and conspicuous consumption were a little higher than the middle points of the scales. Their preference for imported-luxury brands was a little below the middle point of the scale. Second, the propensity for materialism was higher among first- and second-year students than among third- and fourth-year students. The occupation of household head was significantly related with the levels of materialism and conspicuous consumption, as well as the preference for imported-luxury brand products. Female students were more likely to prefer imported-luxury brands. Those with a higher income and subjective level of living were more likely to have the propensity for conspicuous consumption and preferences for imported-luxury brands. Third, the imported-luxury brands preferences were positively associated with the propensities for both materialism and conspicuous consumption.

키워드

참고문헌

  1. 동국대학교 교육대학원 석사학위논문 청소년의 수입상품선호도와 구매의사결정 강은희
  2. 소비자와 시장경제 김기옥;허경옥;정순희;김혜선
  3. 목포대학교 대학원 석사학위논문 청소년소비자의 과시소비성향에 관한 연구 김문희
  4. 서울대학교 대학원 석사학위논문 물질주의 성향과 충동구매 행동에 관한 연구 김미선
  5. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 물질주의성향에 따른 의복구매행동에 관한 연구 김민희
  6. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 주부의 과시소비성향과 영향요인분석 김태은
  7. 한국가정관리학회지 v.7 no.1 어머니의 과시소비가 청소년소비자의 과시소비에 미치는 영향 류미현;이승신
  8. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 과시소비성향과 정장 수입브랜드선호에 따른 의복구매 행동에 관한 연구 박미정
  9. 청소년학 연구 v.8 no.1 청소년의 외제품 소비실태와 그 영향요인에 관한 연구 박철
  10. 서울대학교 대학원 박사학위논문 도시주부의 과시소비성향과 영향요인
  11. 한국가정관리학회지 v.11 no.2 물질주의성향과 준거집단영향이 과시소비성향에 미치는 효과 백경미;이기춘
  12. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 청소년층의 의복구매행동에 관한 연구 백민숙
  13. 계명대학교 대학원 석사학위논문 수입여성의류 구매유무에 따른 의복행동-쇼핑성향, 물질주의, 구매행동을 중심으로 서민애
  14. 울산대학교 대학원 석사학위논문 청소년 소비자의 물질주의 가치와 소비지향적 태도가 과시소비성향에 미치는 영향 석봉화
  15. 한국심리학회 춘계심포지움 자료집 한국인의 그릇된 물질주의와 과소비유형 성영신
  16. 생활과학연구논집 v.Ⅱ 물질주의에 관한 고찰 송인숙
  17. 서울대학교 대학원 박사학위논문 소비자의 구매중독송향 및 영향요인 분석 송인숙
  18. 인하대학교 대학원 박사학위논문 청소년 소비자의 물질주의 및 과시소비성향과 관련요인 송은경
  19. 동국대학교 대학원 석사학위논문 수입 고가제품 사용자의 특성에 관한 연구:패션 잡화 구매자를 대상으로 신명희
  20. 한국소비자학회 심포지움 자료집 과소비의 소비자학적 고찰 안길상
  21. 대한가정학회지 v.37 no.5 대학생의 과시소비성향과 관련요인 연구 이남숙;이윤금
  22. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 과시소비영향요인분석 이미용
  23. 소비자학연구 v.2 no.2 가정생활환경의 변화와 소비자문제 유두련
  24. 전남대학교 대학원 박사학위논문 의복의 과시적 소비현사오가 사회게층과의 관계연구 유명의
  25. 명품 구매열기 확산. 비싼만큼 제값···폼나게 살아요 주간한국
  26. 경희대학교 대학원 석사학위논문 청소년의 과시소비성향과 수입명품 및 유명브랜드 의류제품에 대한 구매태도 및 구매행동 조은아
  27. 연세대학교 대학원 석사학위논문 의복품목에 따른 상표충성의 결정변인에 관한 연구 진병호
  28. 2003년 1/4분기 도시근로자가구 가계수지동향 통계청
  29. 서울대학교 대학원 석사학위논문 청소년의 소비지향적 태도와 과시소비성향에 관한 연구 편세린
  30. 수입명품 브랜드의 국내시장 점유율 파이낸셜 뉴스
  31. Best of best 2001/2002 패션리딩브랜드는? -명품부분 패션비즈
  32. Journal of Advertising Research v.12 Gauging foreign product promotion Anderson,W.T.;Cunningham,W.H.
  33. Cosumer Interests Annual v.5 Assessing the effect of visible consumption on impression formation Belk,R.W.
  34. Journal of Home Economics v.59 no.3 Consumer behavior Bearden,R.E;Etzel,A.
  35. Materialistic life-style: Some socio -psychological aspects in consumer behavior Daun,A.
  36. Journal of Consumenr Policy v.11 Compulsive consumption and credit abuse Faber,R.J.;O'Guinn,T.C. https://doi.org/10.1007/BF00411522
  37. Research in Consumer Behavior v.21 no.1 The nouvear riches : Conspicuous consumption and the issue of self-fulfillment Research in Consumer Behavior Labarbera,A.
  38. Conspicuous consumption : A study of exceptional consumer behavior Mason,R.S.
  39. Journal of Consumer Research v.19 no.3 A consumer values orientation for materialism and its measurement: Scale deveolpment and validation Richins,M.L.;Dawson,S. https://doi.org/10.1086/209304
  40. The theory of the leisure class Veblen
  41. Consumer behavior : Basic finding and management implication Ward,S;Wackman,R.