A Study of Actual Proof on Knowledge Information Sharing and Cognition Level : A Case of Korea Financial Agency

지식정보공유 인식수준 실증연구 : 한국금융기관을 중심으로

  • 장우권 (명지대학교 금융지식연구소)
  • Published : 2003.09.01

Abstract

To creation of the competitive power have an effect on the competitive mind, the practical experience, know-how based knowledge share, and an organizing culture. Here gets accomplished a cognition and the way of thinking conversion about the importance of knowledge information management. This study aims to grope a role of bank and an improved plan to what one of knowledge information management in the bank. The research and analysis consist of knowledge information share and the influence on knowledge information management and a variety of cognition level in the case of Korea.

금융기관의 경쟁력을 창출하기 위해서는 전 임직원들의 경쟁력 마인드와 업무현장의 실제적인 경험에서 우러나온 노하우, 은행내외에서 생산되어 유통되고 있는 명시적 지식정보 등을 서로 공유할 수 있는 조직문화가 갖추어져야 한다. 여기에 지식정보관리의 중요성에 대한 인식과 발상전환이 이루어져야 한다. 이 연구는 지식정보관리에 대한 중요성을 중심으로 국내 은행들의 지식정보공유에 대한 영향과 그 인식수준의 다양성을 조사하고 분석하여 은행에서의 바람직한 지식정보관리의 당위성을 은행의 역할과 개선방안 측면에서 모색해 보고자 한다.

Keywords