The Practical Use of Web-based Reading System in the Public Libraries

공공도서관에서 웹을 통한 독서교육 실제 및 활성화 - 광주.전남지역을 중심으로 -

  • Published : 2003.09.01

Abstract

For the sake of activating web-based reading education in the public libraries, This study examine the practical use of web-based reading education and research into its activation. Web-based reading, red the book at any time/where with librarian and user, is to achieve the goal of reading education. The methods are to set up Home page of reading education through Internet, to guide user in various web-based reading materials and reading planning at any time. In addition, It is to be completed interactive action such as book review, reading dicussion through E-mail, a bulletin board, chatting etc. with librarian or user.

공공도서관에서 웹기반 독서교육을 활성화시키자는 취지에서 웹을 통한 독서교육의 실제를 살펴보고 그 활용방안에 대해 연구하였다. 웹기반 독서교육은 사서와 이용자가 시간과 공간의 지배를 받지 않고 언제 어디서나 글감을 읽고 독서교육의 목표를 이루는 것이다. 그 방법으로는 멀티미디어의 환경인 인터넷을 통해 독서교육 홈페이지를 개설하고, 이용자가 편리한 시간에 웹상에 제시되어 있는 다양한 독서자료와 독서계획을 볼 수 있도록 안내한다. 또한 사서나 이용자들과 전자메일, 게시판, 채팅, 화상회의 등을 통해 독서에 대한 감상문과 토론, 의견 제시 등 독서교육에 대한 다양한 상호작용 활동이 이루어지도록 웹기반 독서교육 시스템의 구축과 다양한 프로그램을 개발 등을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 한국도서관 · 정보학회지 v.31 no.3 공공도서관 어린이 독서교육의 현단계와 발전전략 김종성;강영아
  2. 한국정보교육학회 동계학술발표논문집 v.7 no.1 독서교육을 위한 웹기반 동료평가 시스템 박창욱;문교식
  3. 신독서지도방법론 손정표
  4. 독서교육의 이론과 방법 신헌재 (외3인 편저)
  5. 공공도서관의 성립과정과 사회적 역할 양재한
  6. 정보교육학회논문지 v.5 no.1 상호작용을 강화한 웹기반 독서교육 시스템의 설계 및 구현 엄종진;전우천
  7. 도서관 v.55 no.1 공공도서관의 독서교육 프로그램에 관한 고찰 유소영;정은주
  8. 독서문화연구 no.1 공공도서관의 독서회에 관한 조사 연구 이만수
  9. 공공도서관 운영론 이진영
  10. 독서문화연구 no.2 공공도서관 독서회 홈페이지 운영에 관한 연구 조미아
  11. 한국문헌정보학회지 v.35 no.2 공공도서관 독서교실 운영 프로그램 모형개발 연구 황금숙
  12. Library & Information Science Research v.24 A model of young people's decision-making in using the Web Agosto, D. E. https://doi.org/10.1016/S0740-8188(02)00131-7
  13. Teens Library: Developing Internet Internet services for young adults Braun, L. W.
  14. Library & Information Science Research v.25 no.2 2 Public library Web sites for young adults: Meeting the needs of today's teens online Hughea-Hassell, Sandra;Miller, Erika Thickman https://doi.org/10.1016/S0740-8188(03)00004-5