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Quantitative Analysis for the Expected Effect of Tractor Appointment System

컨테이너 반출예약제 기대효과의 계량적분석

  • 김우선 (한국해양수산개발원 항만시스템) ;
  • 최용석 (한국해양수산개발원 항만시스템) ;
  • 하태영 (한국해양수산개발원 항만시스템)
  • Published : 2003.09.01

Abstract

A basic concept of TAS(Tractor Appointment System), which not only enhances the terminal productivity, but also yields higher efficiency of domestic CT(Container Terminal), is developed in this paper for CT to more competitive and serviceable. To analyze the effects of TAS when applied to the existing four-tier CT, a quantitative analysis is performed. The results showed that the number of rehandling time of CT has been significantly decreased, the efficiency of CT increased, and the flow time of trucks in CT reduced in a great deal

컨테이너터미널의 경쟁력과 서비스 수준을 향상시키고, 저비용 고효율의 컨테이너터미널을 만들기 위해서 만성적 야드 부족상태에 있는 국내 컨테이너 터미널의 야드 효율성을 높여서 운영개선을 해야한다. 그래서, 본 연구에서는 터미널 생산성을 향상시킬 수 있는 반출예약제에 대한 기본적인 개념을 정의하고, 기존 4단적 컨테이너터미널에 반출예약제 적용 시 컨테이너 재조작 횟수 감소, 컨테이너 장치효율 증가, 트럭의 터미널 내 체류시간 단축 등의 반출예약제 기대효과를 계량적으로 분석하여 정량화 하였다.

Keywords

References

  1. 류명욱(1998), 컨테이너 터미널에서의 작업시간에 관한 연구, 부산대학교 석사학위논문
  2. 윤동환, 최종희, 최상희 (2001), 컨테이너화물 반출예약제도입 연구
  3. Fran Kho(2001), Optimizing & Integrating Vessel, Yard & Gate Activities', TOC Asia, 20th-22th February
  4. Hamdy A Taha(1987), 'Operations Research', Macmillan Publishing Company.4th Edition