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The New Framework for Taxonomy of Business Caused by Cyber Space Marketization and Its Application

공간시장화에 따른 새로운 비즈니스 분류 프레임워크의 제안과 적용

  • Lee, Hong-Girl (Deparment of Logistics Engineering. Korea Maritime University) ;
  • Lee, Jae-Won (Graduate school of Korea Maritime University) ;
  • Ryu, Hyung-Geun (Graduate school of Korea Maritime University)
  • 이홍걸 (한국해양대학교 물류시스템공학과) ;
  • 이재원 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 류형근 (한국해양대학교 대학원)
  • Published : 2003.09.01

Abstract

The aim of this research is to propose new framework for taxonomy of various business and its concept. due to the changes in market space. This framework is three-dimension cubic model based on three concepts, business layer(BL), value chain(VC), and Real/Virtual(R/V) that symbolizes real environment and virtual (or cyber) space. We showed that this framework is able to describe all expected(or existed) business types in certain industry by the combinations of BL-VC-R/V on three dimension. In addition, we suggested new definition of e-business and e-Logistics from view of BL-VC-R/V. In order to test availability of framework, this framework was applied for logistics related business, and we classified typical business types existed (or expected) in logistics area.

본 연구는 산업계 구조변화와 그에 따른 새로운 비즈니스 형태를 체계적으로 분류하고 해석하기 위한 이론과 개념을 수립하고 그것을 토대로 e-business를 포함한 새로운 비즈니스의 분류 프레임워크를 제안하는 것을 목적으로 한다. 제안한 모델은 비즈니스의 계층성에 주목한 비즈니스 계층(BL)의 개념, 업계를 연계하는 가치사슬(VC)의 개념, 그리고 실세계(혹은 실 주체)와 가상공간 세계(혹은 가상주체)의 개념을 상징 하는 R/V(Real/Virtual)의 개념을 기본 프레임으로 하여 구성되었으며, 이러한 BL-VC-R/V의 조합을 통해 이론상 해당업계에서 존재할 수 있는 모든 비즈니스의 분류가 가능하다는 점을 보였다. 한편, 본 연구에서는 제안된 프레임워크의 개념을 토대로 e-business의 새로운 정의를 제시하였고, 산업에 본 모델을 적용하여 공간시장화에 따른 구조변화와 그에 따른 비즈니스 분류를 행하였다. 그리고, 비즈니스차원의 관점에서 최근에 거론되고 있는 e-Logistics를 새롭게 정의하였다.

Keywords

References

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