초록
한반도 남해안의 중앙부에 위치한 광양만에서 표층퇴적물의 시ㆍ공간적 변화를 조사하기 위하여 표층퇴적물과 부유퇴적물에 대한 퇴적학적 조사를 실시하였다. 표층퇴적물은 광양만이 개발되기 이전에는 섬진강 삼각주를 중심으로 서측을 향해 세립해지는 동-서 방향의 분포를 보였으나, 광양제철소가 건설된 이후에는 섬진강 삼각주가 파괴되고 동-서 방향의 분포로 변화하였다. 또한, 광양 컨테이너부두와 각종 산업단지가 조성된 최근에는 동-서 방향의 분포가 파괴되고 남-북 방향의 분포로 변화하였으며, 만의 남서측을 중심으로 평균입도가 뚜렷하게 세립해지는 경향을 보였다. 이와 같은 현상은 광양만 개발에 따른 조류에너지의 감소에 기인한 것으로 해석되며, 이러한 세립화는 개발이 진행됨에 따라 더욱 가속화 될 것으로 생각된다. 한편 부유퇴적물의 분포 특성과 거동에 관한 연구 결과, 광양만에서 부유퇴적물은 만 내부로 유입되는 양이 외부로 유출되는 양에 비해 많았으며, 부유퇴적물의 유출입은 남측보다는 북측의 만 입구를 통해, 그리고 표층과 중층보다는 저층을 통해 주로 이루어지고 있음이 확인되었다. 따라서 광양만은 퇴적우세환경으로 표층퇴적물의 세립화는 만 외부에서 공급되는 부유퇴적물(주로 점토)의 집적에 의해 주로 이루어지는 것으로 해석된다.
Sedimentological investigations on surface and suspended sediments were performed in Kwangyang Bay of the middle South Sea in order to reveal recent changes in depositional environments concerning anthropogenic influence. A variety of coastal developments caused the texture of the surface sediments to become distinctively finer, particularly in the southwestern part of the bay. Accordingly, the westward lining sedimentary facies was somewhat simplified from triple-mode distribution to the dual-mode one by the construction of POSCO. This east-west distribution to the sedimentary facies has recently graded into the north-south distribution by further construction of other industrial complexes including Kwangyang Port. The prominent textural changes in surface sediments are most likely associated with weakening of tidal currents related to the developments which is anticipated to be .still continued. The distribution and flux estimation of suspended sediments suggest a noticeable import of fine particles into the bay predominantly through a northern entrance rather than the southern entrance. The movements of suspended sediments in the water level near the seabed prevailed over those of the mid and surficial levels.