고효율전동기 보급정책의 경제성 분석

Analysis on the Promotion Programs for High-Efficiency Induction Motors

  • 발행 : 2003.06.01

초록

유도전동기는 단일기기로서 가장 많은 전력을 사용하고 있는 부하로서, 우리나라의 전력사용량 중 약 40%를 소비하고 있다. 따라서 유도전동기의 고효율화는 시급한 국가적 과제이다. 본 논문에서는 고효율유도 전동기의 보급에 있어서 가장 큰 장애요인인 초기구입비 상승에 따른 구매기피를 극복하기 위한 여러 방안 중 가장 효과적인 방법으로 알려진 고효율유도전동기 리베이트제도의 시행방안을 수립하고 이의 경제성을 평가한다. 그리고 리베이트제도로 전환된 고효율유도전동기의 시장을 유지하기 위한 강제규정으로서 최저효율제와의 연계방안을 수립한다.

Motor-driven systems are the largest electrical load and share about 40% of electric energy consumption in Korea. Increasing the efficiency of drive-power systems, therefore, is one of the most urgent demand side programs to be designed and launched. This paper presents an extensive analysis on the alternative rebate programs viable to enhancing the adoption of high-efficiency induction motors, and suggests government activities supporting market transformation initiatives.

키워드

참고문헌

  1. DSM 성과계량 및 비용효과분석 연구 김발호;박종배
  2. 개정 전기사업법(안) 산업자원부
  3. 전력산업 구조개편과 수요관리 제도 연구 한국전력공사
  4. 구조개편에 대응한 수요예측 및 수요관리 방향연구 (제5차 장기전원개발계획 정책연구과제) 김발호;박종배
  5. DSM 잠재량 평가와 모니터링을 위한 기법 개발 및 활용 방안 연구 산업자원부
  6. 에너지 공학 v.7 no.1 전원개발계획 최적화 모형에 기초한 DSM 자원의 회피발전비용 계산 김광인;박종배;박영문;권영한;이광호
  7. Research Report No.2,Task VI of the International Energy Agency Demand-Side Management Programme Public Policy Implication of Mechanisms for Promoting Energy Efficiency and Load Management in Changing Electricity Busines IEA
  8. Costing Energy Resource Options;An Avoided Cost Handbook for Electric Utilites Tellus Institute
  9. Protocols and Procedures for the Verficaton of Costs,Benefits,and Shareholder Earnings from Demand Side Management Programs California Public Utilities Commission
  10. 고효율전동기 적정리베이트 수준 산정 박일한;김발호