Abstract
Supporting QoS (Quality of Service) for the multimedia applications becomes an important issue as the demand of multimedia applications increases. Thus, it is necessary for the application layer to have an efficient congestion control algorithm, which can support the multimedia applications' QoS requirements. In this paper, we propose a new application layer congestion control algorithm, called RRC-OTT (Receiver-based Rate Control with One-way Trip Time). RRC-OTT algorithm differs from the previously proposed algorithms in that the receiver takes the responsibility of the network congestion control. Thus, RRC-OTT algorithm can not only precisely estimate the network congestion using OTT (one-way Trip Time), but reduce the work load from the sender (e.g., the web server). Our simulation study shows that RRC-OTT algorithm can maintain the comparable link utilization to the previously proposed algorithms and keep the packet jitter low, which thus can help enhance the quality of multimedia applications.
멀티미디어 응용 서비스의 요구가 증대됨에 따라 멀티미디어 QoS (Quality of Service) 제공이 중요한 문제로 다루어지고 있다. 이에 따라 양끝단 시스템의 응용계층에서 혼잡 제어를 통하여 QoS를 제공하려는 많은 연구가 진행되고 있다. 본 논문에서는 송신측과 수신측이 적절한 협력을 바탕으로 전송 속도를 조절함으로서 혼잡에 대응하는 유니케스트 응용에 적합한 새로운 혼잡 제어 알고리즘인 RRC-OTT (Receiver-based Rate Control with One-way Trip Time)를 제안하였다. RRC-OTT 알고리즘은 수신측에서 받아들이는 패킷의 도착 분포를 분석하여 네트워크의 혼잡 상황을 파악하고 이에 따라 적절한 시기에 송신측으로 회신 정보 (ACK 패킷)를 보내줌으로서 전송 속도를 조절하도록 설계되었다. 시뮬레이션을 통하여 RRC-OTT 알고리즘이 기존의 송신측 중심 흔잡제어 알고리즘인 RAP (Rate Adaptation Protocol)에 비하여 ACK 패킷 오버헤드를 현저히 줄일 수 있었고 멀티미디어 QoS 측면에서 훨씬 낮은 지터 분포를 나타냄을 확인하였다.