인쇄잡지와 웹버전의 Magazine Identity 표현유형 비교분석연구

A study on the contrastive analysis of Expression Type of Magazine Identity in Print Magazine and Web version

  • 이나리 (인제대학교 대학원 디자인학과) ;
  • 최인규 (인제대학교 디자인학부)
  • 발행 : 2003.05.01

초록

디지털 매체가 우세한 21세기에 잡지는 신문과 방송, 인터넷 매체의 중간쯤에 폭넓게 자리잡고 있다. 대부분의 사람들이 디지털 기술의 발전과 함께 잡지의 종말을 예상했지만, 예상과 달리 잡지는 보다 자유로운 테마를 갖고 전문화되면서 그 위치를 더욱 확고히 하고 있다. 그러나 인터넷과 같은 디지털 매체는 일상생활에서 무시할 수 없는 미디어로 자리잡았고, 잡지의 디지털 화는 선택이 아닌 필수의 조건이 되었다. 특히 현재 발행중인 인쇄잡지의 웹버전의 개발은 더욱 시급한 문제로 대두되고 있다. 따라서 인쇄 잡지가 기존에 고수하고 있는 아이덴티티를 디지털 매체에 적용 할 수 있는 표현유형에 관한 연구는 필연적인 결과라고 할 수 있다. 본 연구에서는 Mgazine Identity의 개념과 구성요소에 관한 연구를 통해 Mgazine Identity의 구축단계를 유형화한다. 이를 바탕으로 국내 ·외 사례를 비교 ·분석하여 현재 발행되고 있는 잡지의 표현유형을 도출해 내고자 한다.

Magazines in this 21st century which is most influenced by digital medium are in the middle position widely between traditional one; broadcastings & newspapers and new one; the mediums based on internet. Although most of the people said magazines were disappeared by growth of the digital technology, contrary to their expectations, magazines have more fixed position now by professionalizing itselves with more diverse themes. However, digital media such as Internet became a part of every day life that cannot be ignored, and digitalization of magazines was not an option but an indispensable stipulation. Especially, web version development of existing magazines is becomes an urgent issues. Therefore, the study of type of expression that can be used for existing publishers to keep their identity on digital medium is a necessary result. As the study which it sees regarding the notion and an intergral part of the Magazine Identity it leads, it materialize the construction phase of the Magazine Identity. With this categorization which will reach domestic, it compares and analyzes an outside instance, presently it constitute the expression type of a magazine that is published.

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