A study on Brand Images and Consumers' Buying Intentions by Fashion Leaflet Advertisements

패션전단 광고에 따른 브랜드이미지와 구매의도에 관한 연구

  • 신초영 (성신여자대학교 의류학과) ;
  • 이승희 (성신여자대학교 의류학과)
  • Published : 2003.05.01

Abstract

The objectives of this study were to investigate the consumers' general perceptions and attitudes in response to the leaflet fashion advertisements, and to examine how much differently the level of price and the advertisement type affect brand images and consumers' buying intentions. Subjects for this study were 192 female university students in the twenties. Through the pre-test, several casual brands with such various the level of price as high, middle. and low were selected. Stimuli consisted of 8 photographs of the advertisements types which were manipulated according to the price level(highㆍmiddle & low) and the advertisements type(generalㆍleaflet). The results showed that consumers got the information on the fashion products mostly from the advertisements in magazines. It was also found that consumers showed the highest interests on the design and the discount rate of prices in the leaflet fashion advertisements. The price range(highㆍmiddle & low) of casual brands had significantly affected on the brand image and the consumers' buying intention. And the higher the prices of casual brands were, the worse brand images were when products were advertised by fashion leaflets. The advertisements types(generalㆍleaflet) gave some influences only on the brand image. Based on these results, marketing strategies of fashion advertising would be ,suggested.

Keywords

References

  1. 성균관대학교대학원 석사학위 논문 우리나라 진캐쥬얼 웨어의 브랜드 이미지에 관한 연구-서울 시내 거주 여대생을 대상으로- 권은영
  2. 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위논문 우리나라 백화점 광고의 표현전략에 관한 연구-백화점 3사의 전단광고를 중심으로- 김상학
  3. 백화점 협회보 v.12 백화점의 DM전략 김종택
  4. 서울대 경영대학원 석사학위 논문 브랜드 이미지와 제품국적단서가 소비자의 구매의사결정에 미치는 영향-국산/수입브랜드의 골프의류를 중심으로 맹지선
  5. 광고 커뮤니케이션 원론 오두범
  6. 영남대학교 경영대학원 석사학위 논문 백화점 전단광고가 구매행동에 미치는 영향 임명기
  7. 효성여대 연구논문집 v.48 no.1 상표이미지가 의류제품의 품질과 가격지각에 미치는 영향 유태순;편신덕
  8. 한국의류학회지 v.26 no.6 의복가격지각의 다차원성에 관한 연구-구매행동 유형화를 중심으로 이규혜
  9. 한국의류학회지 v.23 no.8 외재적 단서가 의류제품의 평가에 미치는 영향 (제1보) 이미현;임숙자
  10. 서강대학교 대학원 석사학위 논문 소매업체 광고에서 제시된 가격관련 정보형태가 소비자의 가격에 대한 신뢰성과 구매의도에 미치는 영향 이수진
  11. 한국의류학회지 v.18 no.5 의류상품 이미지에 의한 의복구매과정 모형 연구 장은영;이선재
  12. 성균관대학교 무역대학원 석사학위 논문 상표이미지가 제품구매행동에 미치는 영향에 관한 연구-국내 아이스크림 시장의 경우- 정현달
  13. 경남대 경영대학원 석사학위 논문 상표이미지가 상표선택에 미치는 영향에 관한 연구-대학생의 스포츠화 구매행동을 중심으로- 최성희
  14. 건국대학교 경영대학원 석사학위 논문 자아이미지와 상표이미지가 제품선택에 미치는 영향에 관한 연구ㅡ캐주얼의류를 중심으로- 최영철
  15. 경상대학교 행정대학원 석사학위 논문 브랜드 이미지가 제품선택에 미치는 영향에 관한 연구-컴퓨터 시장을 중심으로- 홍현균
  16. Journal of Marketing Research v.28 no.July A new method for testing pricing decision Abrams,J.
  17. Journal of Marketing Research v.17 no.August Contextual influences on consumer price reponses: An experimental analysis Berkowitz,E.N.;John,R.W.
  18. Journal of Academy of Marketing Science v.22 no.1 Price, product information, and purchase intention: an empirical study Chang,T.Z.;Wildt,A.R.
  19. Advertising: It`s role in modern Marketing(5th ed.) Dunn,S.W.;Arnold,M.B.
  20. Consumer Behavior(6th ed.) Engel,J.F.;Blackwell,R.D.;Miniard,P.W.
  21. The effects of price on subjective product evaluation Monroe,K.B.;Krishnan,R.
  22. Journal of Consumer Research v.15 Correlates of price acceptability Lichtenstein,C.R.;Bloch,P.H.;Black,W.C.
  23. Journal of Maketing Research v.26 no.November The relationship between perceived and objective price-quality Lichtenstein,C.R.;Burton,S.
  24. Advances in Consumer Research v.22 An investigation of the use of price-quality schema by urban chinese consumers Veeck,A.;Burns,A.C.
  25. Journal of Marketing Consumer perception of price, quality and value: A means-end model and synthesis of evidense Zeithaml,V.A.