DOI QR코드

DOI QR Code

An Experimental Study on the Dynamic Characteristics of Onboard Machinery with Resilient Mounts

선내 탑재 마운팅 장비의 동특성에 관한 실험적 연구

  • 김극수 (대전조선공업(주) 진동/소음연구팀) ;
  • 최수현 (대전조선공업(주) 진동/소음연구팀)
  • Published : 2003.04.01

Abstract

This study is performed to evaluate and design the dynamic characteristics of the onboard machinery with resilient mounts. To avoid resonance with onboard machinery and external force, it is necessary to calculate natural frequencies of the resilient mounting system more accurately. Natural frequencies of on board machinery are determined by rigid body properties(mass, moment of inertia, center of mass) of machinery and stiffness of mounts. But it is very difficult to calculate rigid body properties theoretically. And stiffness properties of rubber mounts vary with dynamic displacement, pre load, frequency and temperature, and so on. In this study, we have identified rigid body properties using experimental modal analysis and estimated dynamic stiffness of rubber mount for onboard machinery using measured vibration response during seatrial. We measured displacement excitation through deck under mounts and evaluated relationship between modes of resilient mounting system and main excitation sources of a ship.

Keywords

References

  1. 최수현, 김극수, 2002, ' 선내 탑재 장비용 마운팅 시스템의 진동특성 평가에 관한 연구' , 대한조선학회논문집, 2002, V. 29, N. 1, pp. 73-81 https://doi.org/10.3744/SNAK.2002.39.1.073
  2. 조연, 김병곤, 2001, ' 선내 탑재 장비용 방진 마운팅 시스템 개발' , 고등기술연구원 보고서
  3. 정의봉, 1995, ' 마운트지지 구조물의 강체특성의 실험적 규명법 개발' , 대한정밀공학회추계 학술대회, pp. 591-595
  4. 박윤식, 1986, ' 모우드 측정을 이용한 관성 모멘트 도출' , 한국자동제어학술회의논문집, V. 1, pp. 102-107
  5. 이영민, 전호환, 김희정, 2001, ' 선형최적화 기들에 대한 비교연구' , 대한조선학회 춘계학술대회 논문집, pp. 244-248
  6. 정경렬, 1988, ' 실험적 모우드 해석을 통한 엔진 마운트계의 동역학적 모델링' , 자동차공학회지, V. 10, No. 2, pp. 298-302
  7. 이윤복, 1994, ' 강체 관성특성 규명을 위한 응답점 및 가진점 선정에 관한 연구' , 한국과학기술원