An Algorithm Generating All the Playable Transcoding Paths using the QoS Transition Diagram for a Multimedia Presentation Requiring Different QoS between the Source and the Destination

근원지와 목적지에서 서로 다른 서비스 품질(QoS)을 필요로 하는 멀티미디어 연출의 재생을 위한 서비스 품질 전이도 기반의 변환 경로 생성 알고리즘

  • 전성미 (숭실대학교 대학원 컴퓨터학과) ;
  • 임영환 (숭실대학교 미디어학부)
  • Published : 2003.04.01

Abstract

For playing a multimedia presentation in a Internet, the case that the presentation QoS(Quality of Services) at a destination nay be different from the QoS of multimedia data at the source occurs frequently. In this case, the process of trancoding the multimedia data at the source Into the multimedia data satisfying the QoS at the destination should be requited. In addition, even the presentation description having the homogeneous QoS at both sides may have different transcoding paths due to the limitation of display terminals or network bandwidth. That is, for a multimedia description, it is required to regenerate a proper transcoding path whenever the displaying terminals or the network environment gets decided. And the delay time required to go through the transcoding path may affect the playability of the give presentation. Therefore it should be checked whether the presentation requiring a transcoding process is able to be played in a real time. In this paper, the algorithm for generating all the possible transcoding paths for a given multimedia description under a fixed set of transcoders and the network environment is proposed. The algorithm adopts the concept of QoS transition diagram to Prevent from a trancoding Path being cycled by the repetition of a cyclic Path which generates the same QoS of multimedia data as its input QoS. By eliminating all the cyclic Paths, the algorithm can guarantee the termination of the process. And for the playability check, a method of computing the transcoding time and the delay lime between logical data units are proposed.Finally all the proposed methods were implemented in the stream engine, called TransCore and the presentation-authoring tool, called VIP, we had developed. And the test results with sample scenarios were presented at the last.

인터넷 상상에서 멀티미디어 연출을 수행할 때 근원지와 목적지의 멀티미디어 데이터의 서비스 품질이 다른 경우가 발생하고 있다. 이러한 경우에는 근원지의 멀티미디어 데이터를 목적지에서 필요로 하는 대로 변환하여 주는 과정이 필수적이다. 이때 발생하는 문제는 동일한 멀티미디어 연출 프로그램일지라도 그것이 재생되는 단말기나 통신망의 환경에 따라 서비스 품질의 변환 과정이 다르다는 점이다 즉 재생되는 단말기나 통신망이 정해질 때마다 그에 알맞은 변환 과정을 다시 생성해야 한다. 또한 멀티미디어 스트림이 변환 자원을 통과하는 동안 지연되어 목적지에서 필요로 하는 대로 재생이 가능하지 않을 수도 있다. 따라서 여러 개의 변환 자원을 통과한 후에도 재생이 가능한지 확인하여야 한다 본 논문은 주어진 변환 자원과 통신망을 고려하여 근원지 데이터가 목적지에서 필요로 하는 모든 가능한 변환 경로를 찾는 알고리즘을 제시한다. 제시한 변환 경로를 생성하는 알고리즘은 목적지에서 필요로 하는 서비스 품질로 변환해나가는 과정에서 동일 변환 자원(들)의 반복 연결인 순환 경로를 방지하여 프로그램이 반드시 종료되도록 서비스 품질 전이도를 이용한다. 그리고 재생 가능성을 검사하기 위하여 변환 과정에서 소요되는 시간과 지연 등을 계산하는 방법과 요구하는 시간 내에 재생될 수 있는지 검사하는 방법을 제안한다. 마지막으로 이러한 방식을 실험실에 서 개발한 TransCore라는 멀티미디어 스트림 엔진과 VIP라고 하는 저작 도구에 구현하였고, 간단한 시나리오에 적용한 결과를 기술한다

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