An Empirical Study on the Six Sigma's Effects on Quality Circles

6시그마가 품질분임조 활동에 끼친 영향에 대한 실증 연구

  • 구일섭 (남서울대학교 산업환경시스템공학부) ;
  • 김태성 (남서울대학교 산업환경시스템공학부) ;
  • 임익성 (남서울대학교 산업환경시스템공학부)
  • Published : 2003.03.01

Abstract

In 1999, Six Sigma was introduced into Korea and after that it had general influence on company-wide management system. Quality Circles apply the various quality problem solving techniques such as QC 7 Tool, New QC 7 Tool, and statistical methods to rationalization, improvement in the shop floor. This paper empirically investigates the effects of Six Sigma on Quality Circles by analyzing the difference of problem solving technique's use. The number of teams employed in this study is 342, which participate in National Quality Circles Contest from 1997 to 2002 in Korea.

Keywords

References

  1. 고두균 외, 6시그마 경영 이해와 적용,한국생산성 본부, 1999
  2. 비아이씨코리아 외, 아하! 6시그마, 비아이씨코리아, 2002
  3. 삼성SDI, Green Belt Training 교재,2000
  4. 아오키 야스히코 외. 6시그마 경영,21세기 북스, 1998
  5. 안 영진 역, 마이클 해리, 리처드 슈뢰더저, 6시그마 기업혁명, 김영사, 2000
  6. 이상복, 2002 품질분임조 경진대회 지역예선 발표사례 분석, 품질 그리고 창의,한국표준협회, 2002. 9
  7. 임성욱, 박영택, '품질분임조 활동에서의품질개선기법 활온실태 조사 연구', 한국품질경영학회 춘계학술대회 논문집, 2000
  8. 포스코신문, '분임조 활동도 6시그마로바꾼다', 2002. 6. 20
  9. 한국표준협회, 전국 품질분임조 경진대회발표문집 , 1997-2002
  10. LG전자, 6시그마 혁신현황, 2000