인터넷 자료를 활용한 브랜드가치 평가의 새로운 접근

New Approaches for Evaluation of Brand Valuation Using Internet Data

  • 변종석 (한신대학교 정보통계학과)
  • 발행 : 2003.03.01

초록

본 연구의 목적은 인터넷 자료를 활용하여 브랜드가치를 평가하는 새로운 접근방법으로 브랜드 파워를 산출해 봄으로써 인터넷상에서 수집된 자료의 활용 방안을 검토해 보는 것이다. 브랜드파워 평가에 필요한 자료로 인터넷 사이트의 브랜드주가 자료와 인터넷조사 자료를 이용하였다. 브랜드주가 자료와 실증시의 주가 자료와의 상관관계를 검토하여 인터넷 자료의 활용가능성을 확인하였고, 인터넷조사의 결과를 결합하여 상대적 개념으로 평가하는 브랜드가치 평가방법을 제안하였다.

The main purpose of this study was to propose new approaches for brand valuation using internet data. Data, which are necessary to evaluate the brand power, were consisted of the brand stock price data and the surveyed data through the internet. In this paper we examined the applicability of the internet data using correlation analysis between the brand stock price and the real stock price. We proposed new methods for relative evaluation of the brand power combining the brand stock price data with the surveyed data.

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