DOI QR코드

DOI QR Code

An Algorithm to generate SMIL Documents from Temporal Scripts of Animation Component

애니메이션 컴포넌트의 시간적 스크립트로부터 SMIL 문서 생성 알고리즘

  • 하얀 (경인여자대학 컴퓨터정보기술학부)
  • Published : 2003.02.01

Abstract

The SMIL specification that is recently approved by the W3C and is meant to help deliver multimedia content to the Web, is widely used in these days and they have continuously emerged tools or softwares related with that. In this paper, I propose an algorithm to convert temporal scripts of RASP that is an experimental toolkit for computer animation that promotes interaction-based programming over time into a SMIL document. For making better use of SMIL documents, we can improve reusability of animation components. And, main contribution of this paper is that it verifies the sequence diagram generated for synchronization of documents by reconverting SMIL from UML sequence diagram.

멀티미디어 내용을 웹에 전달해 주기 위해 W3C에서 제안한 SMIL은 현재 널리 사용되고 있으며, 이와 관련된 소프트웨어가 속속 등장하고 있다. 따라서, 본 연구는 시간의 흐름에 따른 상호작용 프로그래밍을 하기 위한 컴퓨터 애니메이션 툴 킷인 RASP의 시간 스크립트를 SMIL 문서 형태로 변환해 주는 알고리즘을 제안한다. 이것은 SMIL 문서의 활용가치가 높아짐에 따라 애니메이션 컴포넌트에 대해 재사용 성을 향상시키며, VML의 순서 다이어그램으로부터 SMIL 문서를 생성해 내므로 기존에 제안된 SMIL 문서의 동기화를 위해 생성된 순서 다이어그램을 검증해 주는데, 큰 의의를 갖는다.

Keywords

References

  1. Natanya Pitts-Moultis, Cheryl Kirk, 'XML Black Book,' The Coriolis Group Inc., 1999
  2. Elliotte Rusty Harold 저, 김용권 역, 'XML Bible,' 정보문화사, 1999
  3. http://my.dreamwiz.com/gojirael/html/smil10spec/smil10spec.html
  4. RASP-Robotics and Animation Simulation Platform, http://www.cs.ubc.ca/spider/gslee/RASP/rasp.html
  5. 채원석, 하 얀, 김용성, 'UML 사용사례 및 순서 다이어그램을 이용한 SMIL 문서 동기화', 정보과학회논문지(소프트웨어 및 응용), 제27권 제4호, 2000
  6. Gene S. Lee, 'Reusable Interactions for Animation,' The 5th International Conference on Software Reuse, June, 1998
  7. Bruce Power Douglass, 'Real-Time UML Developing Efficient Objects for Embedded Systems,' Addison-Wesley Longman Inc., 1998
  8. James Rumbaugh, Ivar Jacobson, Grady Booch, 'The unified modeling language reference manual,' Addison Wesley Longman Inc., 1999
  9. W3C, 'Synchronized Multimedia Integration Language (SMIL) 1.0 Specification,' W3C, June, 1998, http://www.w3.org/TR/1998/REC-smil-19980615/
  10. 김두현, 김지용, 황승구, '차세대 웹 상에서의 멀티미디어', 정보처리학회지, 제6권 제3호, pp.62-71, 1999
  11. Craig Larman, 'Applying UML and PATTERNS : An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design,' Prentice-Hall, 1998
  12. M. J. Perez-Iuque, T. D. C Little, 'A Temporal Preference Framework for Multimedia Synchronization,' IEEE Journal on Select Areas in Communications, Vol.14, No.1, pp.36-51, 1996 https://doi.org/10.1109/49.481692
  13. 류시원, 김창룡, 차광호, 정진호, '멀티미디어 데이터베이스 시스템에서의 멀티미디어 데이터 모델링에 대한 고찰', 1997, http://www.multimedia.or.kr/newtech/NT14/nt2.htm
  14. 채원석, 하 얀, 김용성, 'UML 클래스 다이어그램을 이용한 XML 문서 구조 다이어그래밍', 정보처리논문지, 제6권 제10호, pp.2670-2679, 1999
  15. 허수철, 성해경, '게임공간의 분류와 시나리오의 시간 및 공간 동기화 표현법', 정보처리학회논문지, 제6권 제10호, pp. 2630-2641, 1999
  16. 하 얀, 황용주, 김용성, 'SGML DTD로부터 UML 클래스 다이어그램으로의 사상 알고리즘', 정보과학회논문지(B), 제26권 제4호, pp.508-520, 1999
  17. 홍도석, 하 얀, 김용성, 'UML 클래스 다이어그램을 XML DTD로의 변환 시스템 설계 및 구현', 정보처리학회, 제7권 제12호, 2000