A Study on Shopping Orientation and Post-Purchase of Cosmetics

화장품 구매성향과 구매 후 만족도에 관한 연구

  • 이명희 (성신여자대학교 의류학과) ;
  • 이은실 (성신여자대학교 의류학과)
  • Published : 2003.02.01

Abstract

The purposes of this study were to classify the contents of shopping orientation of cosmetics, to group women into shopper types of cosmetics, to investigate the differences in cosmetics purchase behavior according to shopper types, and to examine how the cosmetics satisfaction was influenced by cosmetics shopping orientation and demographic variables. Subjects were 479 women in their 20's to 50's in Seoul, Korea. The factors of the shopping orientation of cosmetics derived by factor analysis:'impulsive shopping','conspicuous shopping','rational shopping', and 'independent shopping. Four shopper types were classified by cluster analysis of the 4 factors. The shopper types were the same as the 4 factors. total satisfaction of cosmetics was influenced by independent shopping orientation, age, brand, impulsive shopping orientation, conspicuous shopping orientation, and rational shopping orientation(R2=.217). Satisfaction of basic cosmetics was influenced by conspicuous shopping orientation. independent shopping orientation. age. rational shopping orientation, impulsive shopping orientation, and social class(R2=.407). Satisfaction of coloring cosmetics was influenced by brand, independent shopping orientation, age, and impulsive shopping orientation(R²=.167).

Keywords

References

  1. 한국의류학회지 v.19 no.1 상설할인 매장 애고 소비자의 구매성향, 상점속성 중요도 및 정보원 이용 연구 고애란;진병호
  2. 복식문화연구 v.8 no.2 남자 대학생의 의복관여에 따른 화장품 구매행동에 관한 연구 구양숙;권현주;이승민
  3. 성신여자대학교 대학원 박사학위논문 성인여성의 가치의식과 의복쇼핑성향 및 의복만족에 관한 연구 구자명
  4. 서울대학교 대학원 석사학위논문 소비자의 의복쇼핑성향과 점포애고행동에 관한 연구 김소영
  5. 고려대학교 경영대학원 석사학위논문 우리 나라 화장품 소비자의 구매행동에 관한 실증적 연구:서울특별시 거주 직장남성의 남성화장품 구매행동 분석을 중심으로 김주환
  6. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 화장품의 유용성과 소비동기에 관한 연구 김치환
  7. 고려대학교 경영대학원 석사학위논문 우리 나라 화장품 업계의 마케팅 전략에 관한 실증적 연구:특히 시장 개방에 따른 국내 경쟁력 제고방안을 중심으로 남헌모
  8. 한국의류학회지 v.21 no.1 의복쇼핑성향에 따른 소비자의 유형분석:대구 여성 거주자를 중심으로 박광희
  9. 한국의류학회지 v.26 no.2 수입의류와 국산의류의 불만족에 관한 비교연구 박혜정;박재옥
  10. 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문 여성용 화장품의 구매동기와 관습에 관한 연구 배주희
  11. 광운대학교 경영대학원 석사학위논문 여성의 화장품 구매 행동에 관한 연구:서울 지역을 중심으로 소규만
  12. 한국의류학회지 v.25 no.6 의복쇼핑성향에 따른 청소년 집단들의 의복구매행동 손민석;박혜선
  13. 한국의류학회지 v.23 no.6 백화점 주고객층의 쇼핑성향, 점포속성중요도, 자기이미지에 따른 의복구매성향 신수연;박재옥
  14. Issue Paper 뷰티산업의 부상과 성공전략 심상민;최순화
  15. 패션마케팅 안광호;황선진;정찬진
  16. 전남대학교 대학원 박사학위논문 의복의 과시적 소비현상과 사회계층과의 관계연구 유명의
  17. 중앙대학교 국제경영대학원 석사학위논문 우리 나라 색조화장품의 마케팅 전략에 관한 실증 연구 유명희
  18. 대한가정학회지 v.33 no.5 소비자의 의복 구매성향과 구매기준에 관한 연구:슈트와 블라우스를 중심으로 이명희
  19. 복식문화연구 v.8 no.5 자기모니터링, 인구통계학적 변인과 화장품 구매행동 및 사용에 관한 연구
  20. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 과시소비 영향요인 분석 이미용
  21. 성신여자대학교 대학원 박사학위논문 남성의 성 지향 및 심리적 특성에 따른 의복 행동과 외모장식에 관한 연구 이은실
  22. 전북대학교 대학원 석사학위논문 여대생의 라이프 스타일에 따른 화장품 소비행동 이지영
  23. 한국의류학회지 v.25 no.7 소비자의 가치체계가 의복관여도와 쇼핑성향에 미치는 영향 임경복
  24. 전남대학교 경영대학원 석사학위논문 화장품소비자의 라이프 스타일과 구매행동에 관한 연구 조영우
  25. 한국의류학회지 v.20 no.3 의류제품에 대한 상표충성형 모델 진병호;고애란
  26. 가정생활연구 v.7 제품관여 수준에 따른 소비자 유형 분석을 위한 기초 연구:대학생 소비자를 중심으로 채정숙;정영숙
  27. 서울대학교 대학원 석사학위논문 우리 나라 여대생의 화장품소비자행동에 관한 연구 한동여
  28. Family and Consumer Science Research Journal v.28 no.2 Determinants of consumer satisfaction with the performance of apparel products Chen-Yu, H.J.;Williams,G.;Kincade,D.H. https://doi.org/10.1177/1077727X99282003
  29. Journal of the Academy of Marketing Science v.15 no.3 Socialization effects of retail work experience on shopping orientations Darden,W.R.;Howell,R.D. https://doi.org/10.1007/BF02722171
  30. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior v.3 Consumer grudge holding:An empirical analysis of mother daughter consumer Francis,S.;Davis,L.L.
  31. Journal of Retailing v.58 no.2 Fashion life style, selfconcept, shopping orientation and store patronage:An integrative analysis Gutman,J.;Mills,M.K.
  32. International Journal of Retail & Distribution Management v.20 no.5 Apparel product dissatisfaction and the post-complaint process Kincade,D.H.;Redwine,A.;Hancock,G.R.
  33. Journal of Retailing v.52 no.2 Shopping orientations and consumer use of information Moschis,G.P.
  34. Clothing and Textiles Research Journal v.10 no.2 Patronage behavior of apparel shopping:Part I. Shopping orientations, store attributes, information source, and personal characteristics Shim,S.;Kotsiopulos,A. https://doi.org/10.1177/0887302X9201000208
  35. Clothing and Textiles Research Journal v.12 no.1 A typology of apparel shopping orientation segments among female consumers Shim,S.;Kotsiopulos,A. https://doi.org/10.1177/0887302X9301200110
  36. Journal of Marketing v.40 Product performance and consumer satisfaction:A new consept Swan,J.E.;Combs,L.J.
  37. Perceptual and Motor Skill v.48 Importance of cosmetics related to aspects of the self Theberge,L.;Kernaleguen,A. https://doi.org/10.2466/pms.1979.48.3.827
  38. Consumer Behavior Wells,W.;Prensky,D.