Study on Image of Future in Modern Fashion

현대 패션의 미래적 이미지에 관한 연구

  • 김예형 (가톨릭대학교 대학원 의류학과) ;
  • 조정미 (가톨릭대학교 생활과학대학)
  • Published : 2003.01.01

Abstract

The primary goal of this study is to define the future image of modern fashion. By review of many references, this study has examined predictable future in common, various researches on future, and futurism that appeared from art history. This study has also identified the trend of future image and the properties of the image in terms of fashion as well. The purpose of this study is defined as future image of modern fashion. First of all. through a large literature, this study is to examine general future and the study of future, to investigate futurism appears from art history. and to identify the trend of future image and the properties of the image in terms of fashion. The main results of this study include : 1) General future means forthcoming sometime or a state of life at that time, and future is not drawing near naturally in accordance with the passage of time. The future is developed according as which the owners of time have independent meaning and what they select. 2) The futurism had started with the background based on Darwins and Einsteins scientific theories and Bergsons and Nietzsches philosophical thoughts, which was then established by Marinettis Futurism Statement and Dynamism Theory of Umberto Boccionio, Giaomo Balla, Luigi Russolo and Gino Severini. As the purpose of futurism is to represent the dynamism of machinery and the beauty of speed, it has been developed toward op art and kinetic art including video art, laser art, and holography. 3) Fashion style and trend of futurism from the beginning of 20th century up to now can be defined as follows : Firstly futurism fashion represented by loud colors and geometric pattern appeared from 1910s to 1930s in the first place. Secondly, or art fashion and kinetic fashion appeared in 1960s due to the influence of op art and kinetic art which were developmental arts of futurism paintings. Space Look and Cosmo Corps Look that were designed by Andre Courreges, Pierre Cardin, Rudi Gernreich and Paco Rabanne, were also the trend of future image fashion. Thirdly, various materials and techniques developed this future image fashion in 1980s, and Glitter Look and Collage Look were its representative style. Fourthly, in 1990s, human beings dreamed the freedom of mind by human-oriented thought. and created the ecology of new concept mixed with technology due to anxiety on environmental destruction. which influenced on the advent of Zen style.

Keywords

References

  1. 배규한 (2000). 미래사회학. 서울: 나남출판, p. 20
  2. 이유경 (2000) 정보화 사회가 현대 의상디자인에 미친 영향에 대한 연구. 한국 의상디자인학회지, 1(1), p.35
  3. 조선일보. 1996. 4. 24, 29면
  4. 전득주 외 (1992) 미래학 입문. 한국미래연구학회, 평민사, p. 75
  5. 차하순 (1981). 서양사총론. 서울. 탐구당, pp. 487-489
  6. 차하순 (1981). 서양사총론. 서울. 탐구당, pp. 526-531
  7. 캐롤 스트릭랜드. 김호경 역 (2000) 클릭. 서양미술사. 서울. 예경, p. 252
  8. 송미숙 (1997. 3). 모더니즘; 추상미술의 기원. 서울: 공간, pp. 32-47
  9. 엄소희, 김문숙 (2000) 현대 복식의 패러다임. 서울: 경춘사, pp. 40-41
  10. 김정희. 미래주의 회화의 다이나미즘(Dynamism)에 관한 연구. 이화여대 석사논문, p. 11
  11. 김정희. 미래주의 회화의 다이나미즘(Dynamism)에 관한 연구. 이화여대 석사논문, pp. 16-17
  12. 윤난지 (1995. 5) 테크놀로지와 현대미술. 월간미술, p. 123
  13. Knrl Val'demarovich Ioganson (1992) "Ot Konstruktsilk teknike I izobbrteniyu', Private archive, Moscow, p. 2
  14. George Warren Rickey, 윤난지 역 (1991). 키네틱아트. 서울: 열화당, p. 78
  15. Frank Popper (1968). Origins and development of kinetic art. (New York: Graphic Society), p. 124
  16. 이형섭 (1987). 1960년대의 Op art 작품이론. 홍익대학교 석사학위 논문, p. 8
  17. Cyril Barrett, 정미희 역 (1987). 옵아트. 서울: 미진사. pp. 21-22
  18. 이상진 (1997) 현대복식에 나타난 미래주의적 경향연구. 숙명여자대학교 디자인대학원 석사학위 논문. p.38
  19. Jasia Reicharalt (1995), Concept of Modern Art ‘Op-Art’, London:James and Hudson, p. 241
  20. Francois Baudot (1999), Fashion - The Twentieth Century, New York: Universe, p. 11
  21. Gertrud Lhnert, A History of Fashion - in the 20th century, Germany: Konemann, p. 30
  22. 변임진 (1997), 미래주의 예술앙식의 관점에서 본 현대패션에 관한 연구. 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위 논문, p. 26
  23. Hajo Duchting, Robert & Sonia Delaunay, Koln: Benedikt Taschen (1994), p. 4
  24. 엄소희, 김문숙 (2000) 현대 복식의 패러다임. 서울: 경춘사, P. 129
  25. 이금희 (1996). Futurist 복식 선언문과 그 복식 연구. 성균관대학교 석사논문, p. 55
  26. 이정후 (1990). 현대 여성패션에 나타난 안티패션에 관한 연구 숙명여대 석사논문, p. 28
  27. 이정옥 외 3 인 (1995). 패션과 의생활. 서울. 형설출판사, pp. 119-120
  28. 변임진 (1997), 미래주의 예술앙식의 관점에서 본 현대패션에 관한 연구. 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위 논문, p. 37
  29. 임영자 . 이상례, 현대의상에 나타난 움직임의 표현성. 복식, 20호, 1993, P. 128
  30. 이상진 (1997) 현대복식에 나타난 미래주의적 경향연구. 숙명여자대학교 디자인대학원 석사학위 논문, p. 55
  31. 정흥숙 (1998). 복식문화사. 서울: 교문사, p. 308
  32. 엄소희, 김문숙 (2000) 현대 복식의 패러다임. 서울: 경춘사, p. 126
  33. 조규화 (1996). 복식미학. 서울: 수학사, p. 280
  34. 이상진 (1997) 현대복식에 나타난 미래주의적 경향연구. 숙명여자대학교 디자인대학원 석사학위 논문, p. 58
  35. 채금석 (1995). 복식미학. 서울. 경춘사, p. 241
  36. 라사라 교육개발원 (1995). 복식대사전. 서울: 라사라, p. 58
  37. 라사라 교육개발원 (1995). 복식대사전. 서울: 라사라, p. 1184
  38. 하관식 (1983). 꼴라쥬(collage)기법이 현대회화의 발전에 미친 영향. 경희대학교 대학원 석사학위논문, pp. 22-23
  39. 엄소희, 김문숙 (2000) 현대 복식의 패러다임. 서울: 경춘사, p. 126
  40. 한기두 외 3 인 공저 (1996). 선과 인격수련. 원광대학교 출판국, pp. 11-12
  41. Vogue (1999. 9), Zen project. p. 98
  42. 조정미, 김예형 (2000. 9), 현대 패션에 나타난 젠 양식에 관한 연구 복식, 50(6), P. 174