Audience Interaction for Virtual Reality Theater

VR 극장을 위한 관객인터랙션

  • 안상철 (한국과학기술연구원 영상미디어연구센터) ;
  • 김익재 (한국과학기술연구원 영상미디어연구센터) ;
  • 김형곤 (한국과학기술연구원 영상미디어연구센터)
  • Published : 2003.01.01

Abstract

Recently we have built a VR(Virtual Reality) theater in Kyongju, Korea, which combines the advantages of VR and IMAX theater. The VR theater provides a virtual environment for several hundreds of people at the same time. The VR theater can be characterized by a single shared screen and by multiple inputs from several hundreds of people. In this case, multi-user interaction is different from that of networked VR systems and must be reconsidered. This paper defines the multi-user interaction in such a VR theater as Audience Interaction, and discusses key issues for the implementation of the Audience Interaction. This paper also presents a real implementation example in the Kyongju VR theater.

최근에 우리는 가상현실과 IMAX 극장의 장점을 결합하기 위한 시도로 경주에 가상현실(Virtual Reality) 극장을 구축하였다. 이 가상현실 극장은 1명 내지 소규모 사용자를 대상으로 하는 가상현실 시스템과는 다르게 수백 명의 관객을 대상으로 가상환경을 구축해주는 시스템이다. 이 가상현실 극장은 하나의 커다란 공용 스크린과 관객 각각으로부터 입력을 받을 수 있는 여러개의 입력장치를 가지고 있다. 이러한 경우에 Multi-user 인터랙션(Interaction)은 지금까지 널리 연구되어왔던 networked VR 시스템에서의 인터랙션과는 다르게 된다. 본 논문에서는 이렇게 다수의 사용자가 들어가는 가상현실 극장에서 사용자 인터랙션을 관객 인터랙션(Audience Interaction)이라 정의하고, 이를 구현할 때 고려해야할 문제에 대해서 논한다. 또한, 경주 가상현실 극장의 구현 사례를 제시한다.

Keywords

References

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