Cyber trade : ROADMAP for success

사이버무역의 성공적인 수행을 위한 ROADMAP 구축

  • Cho Won-Gil (Dept. of Intermational Business, Namseoul University)
  • 조원길 (남서울대학교 국제경영학부)
  • Published : 2003.09.01

Abstract

Roadmap of cyber trade offers members the opportunity to interact electronically with like-mined individuals and to both create and buyer relevant to a topic of interest. Roadmap of cyber trade was conduct on the economic effect of electronic commerce according to the method of constructing the Internet. Firms using cyber trade have difficulty enjoying a uniformly identical effect. That is, since the improvement effect of the intrafirm business method, unnecessary repeated manual paperwork and the use effect of being able to maintain the close relationship with to the parties to trades in the process of prompt receipt and delivery of documents are long-term and indirect effects, they have some limitation in that they can not be measured as coefficients but only as scales. In terms of business management, the intensification of corporate competitiveness improved by $10.00\%$ in case of less than 10 times and by $11.53\%$ in case of 50 to less than 50 times. And it was found that the effect of profit increase as the number of inquiries was large. That is, it was found that the effect of profit increase was $10.88\%$ when the number of inquiries was less than 10 times but it increased to $14.00\%$ in case of 50$\∼$less than 100 times. Therefore, to revitalize cyber trade, it is thought that government, the academic community and the business world all need to make much research into and sustained investment in cyber trade.

전세계적인 무역환경변화에 따른 인터넷을 이용한 수출입을 지칭하는 이른바 '사이버무역'의 시대가 진행되고 있다. 이는 인터넷을 통하여 전세계에 흩어져 있는 해외 바이어와 각종 상품정보를 주고받으며, 수출입계약을 체결하는 등 무역업무 전반에 인터넷을 이용하는 것이다. 특히 해외 영업망이 없는 중소기업들은 내수 침체의 어려움을 헤쳐 나가는데 있어 사이버무역을 적극 활용하고 있다. 인터넷을 통해 주문에서 대금결제까지 할 수 있는 사이버무역은 계약 및 수출절차 소요시간의 단축과 수출에 따른 부대비용 절감 등 여러 가지 이점이 있어 기업들로부터 각광을 받고 있다. 따라서 본 연구는 기존적인 이론을 중심으로 사이버무역의 성공사례, 그리고 다수의 수출입 기업 등을 대상으로 한 실태분석자료를 토대로 우리나라 기업들이 인터넷을 이용하여 사이버무역을 수행할 때 성공할 수 있는 무역거래 ROADMAP을 제시한 것이다.

Keywords