Additional Evidence on the Market Reaction to Stock Option Grants

스톡옵션 부여공시에 따른 주가상승효과 재검토

  • Sul, Won-Sik (Division of Business and Commerce, Cheonan University) ;
  • Kim, Soo-Jung (Division of Business Administration, University of Seoul)
  • Published : 2003.06.30

Abstract

As an extension of previous researches with the conclusion that the announcement of adopting stock options generates positive abnormal returns, this paper examined whether the abnormal return changes over time or varies depending on the number of stock options granted. Empirical analysis was made to find whether the announcement of stock option awards has the same response in the stock market from the early days when stock option plans had been introduced in the Korean stock market till today when it was widespread. Results indicate that the announcement effect had been on a gradual decline since 2000. In addition, it is found that if a company announces stock option awards several times, the abnormal return gradually declines in proportion of the number of stock options granted. This implies that as the stock option awards become widespread, the positive effect that the announcement of adopting stock options generates as news has been on a relatively steady decrease. In short, it leads to a conclusion that the more companies grant stock options, and the more stock options a company announces, the less impact it has on the increase in the firm's value.

스톡옵션 부여 공시가 비정상적인 양(+)의 초과수익률을 가져온다는 선행 연구의 연장선상에서, 본 연구에서는 스톡옵션 부여 공시가 야기하는 초과수익률이 시간 및 부여횟수에 따라 변하는가를 검증해 보았다. 스톡옵션 도입 초기부터 스톡옵션 부여가 보편화된 시기까지에 대해 스톡옵션 부여공시에 따른 주가반응이 동일한가를 검증한 결과, 2000년 이후에는 스톡옵션 부여공시가 뉴스로서 가지는 의미가 점차 약해짐을 발견했다. 또한, 한 기업이 여러 차례에 걸쳐 스톡옵션을 부여할 경우, 부여횟수가 증가함에 따라 초과수익률이 점차 감소함을 발견했다. 이는 기업의 스톡옵션 부여가 보다 보편화될수록 스톡옵션 부여공시가 가지는 뉴스로서의 긍정적인 영향이 상대적으로 감소됨을 의미한다. 주식시장에서 보다 많은 수의 기업이 스톡옵션을 부여할수록, 또 한 기업이 여러 차례에 걸쳐 스톡옵션을 부여할수록, 투자자들은 기업의 스톡옵션 부여가 기업가치 증대에 미치는 영향이 상대적으로 적어질 것이라 기대함을 시사한다.

Keywords