The Evaluation on the Effectiveness of Inter-Agencies in Community Welfare Practice -The Attitudes of Practitioners and Clients of Community Welfare Association-

지역사회복지실천에 있어서 기관간 연계의 효과성 평가 -'지역사회복지협의체' 사업의 참여자와 수혜자의 태도-

  • Published : 2003.11.30

Abstract

This study was made in order to evaluate the effectiveness on the activities of Community Welfare Association through the inter-agencies, carried out in 14 regions in our country as the examples. I'd like to emphasize the two main points in this study. One is whether the community practitioners have positive thoughts or not, about the evaluation on the activities through the inter-agencies. The other is how the receivers react to the inter-agency services. In order to find the solutions for two questions, the survey data of Korea Institute for Health and Social Affairs were reanalyzed. First, the attitudes of the practitioners are as follows; that is, the directors of the organizations have negative opinions about the communication, while practitioners have positive evaluations. About the performance of its roles, 68.2 percent of practitioners showed positive reactions, and 77.8 percent answered it's necessary to manage the community association continuously. The receivers have positive evaluations in general about the inter-agency services. In the comparison of the community activities between before and after, domiciliary services were improved because there was a meaningful statistical difference, however, other services such as medical care service were not bettered. And there was no difference between before and after in the CSQ.

본 연구는 2002년, 우리나라 14지역에서 시범사업으로 실시되었던 지역사회복지협의체 사업을 기관간 연계로 보고, 그 효과성에 대해 평가를 한 것이다. 연구에서 밝히고자 하는 문제는 두 가지이다. 하나는 기관간 연계로서 협의체 사업의 참여자들은 이 사업에 대해 긍정적으로 평가하는가, 부정적으로 평가하는가이고, 다른 하나는 서비스 제공자들간 연계에 의한 서비스에 대해 수혜자들은 어떠한 반응을 보이는가이다. 이 두 가지 질문에 대한 답을 찾고자, 한국보건사회연구원의 조사 자료를 재분석 하였다. 먼저 참여자들의 태도를 요약하면 다음과 같다. 즉, 의사소통에 대해 기관장들은 부정적인 평가를 하고, 실무자들은 긍정적인 평가를 하고 있다. 역할 수행에 대해 참여자들은 68.2%가 긍정적으로 평가하고 있으며, 77.8%가 협의체는 상시적으로 운영될 필요가 있다고 하고 있다. 수혜자들은 기관간 연계 서비스에 대해 전반적으로 긍정적으로 평가하고 있다. 그러나, 협의체 사업 전.후 비교에서, 가사서비스는 통계적으로 유의미한 차이가 있어 개선되었지만, 의료서비스 등 기타 서비스는 개선되지 않았다. 클라이언트만족문항(CSQ)척도 점수도 사전과 사후에 차이가 없었다.

Keywords