DOI QR코드

DOI QR Code

Vertical Articulation in Chemical Reaction

화학반응에 대한 수직적 연계성

  • ImKyu Park (Changwon ChungAng High School) ;
  • JongKeun Park (Department of Chemistry Education, Pusan National University) ;
  • SeongBae Moon (Department of Chemistry Education, Pusan National University)
  • 박임규 (창원 중앙고등학교) ;
  • 박종근 (부산대학교 사범대학 화학교육과) ;
  • 문성배 (부산대학교 사범대학 화학교육과)
  • Published : 2003.08.20

Abstract

The contents of chemical reaction in the science textbooks, used by starting from elementary school to college level, were investigated how much closely connected with them. For this purpose, nineteen subjects of chemistry contents were selected and the articulation analysis, classified into 5 criteria, was carried out. The results indicated that the articulation from elementary school to middle school looked quite acceptable, but there was a big gap from middle school to high school and the articulation from high school to college exhibited a big overlap and gap. Finally, the flow map of chemical reaction was suggested.

본 연구는 초등학교 자연교과서, 중등학교 과학교과서 및 대학의 일반화학 교재에 있는 화학반응 관련개념의 연계성을 고찰하였다. 화학반응에 관한 19개의 주제를 선정하여 각 주제별로 학교 급별에 따른 선행학습과 후속학습 간의 연계정도를 준거 기준에 따라 분석하였다. 연계성 판별을 위하여 5가지 준거를 수립하여 분석한 결과 초등학교에서 중학교 과정의 연계는 양호하였다. 그러나 중학교에서 고등학교 과정의 연계는 격차의 비율이 크게 나타났으며, 고등학교에서 대학으로의 연계는 반복과 격차의 비율이 높은 것으로 나타났다. 이 분석결과를 이용하여 화학반응에 대한 새로운 교과내용 구조도를 제시하였다.

Keywords

References

  1. Hur, M. J. Kor. Assoc. Res. Sci. Educ. 1993, 13, 334.
  2. 장남기; 임영득; 강호감; 김영수; 김희백 탐구과학교육론; 교육과학사: 서울, 1990.
  3. Piaget, J. Science of Education and the Psychology of the Child; Orion Press: New York, 1970.
  4. Piaget, J. To Understand is to Invent: The Future of Education; Grossman: New York, 1973.
  5. Han, Y.H.; Kang, D.H.; Yang, I.H.; Paik, S.H.; Park, K.T. J. Kor. Chem. Soc. 1999, 43(3), 340.
  6. 김종서; 이영덕; 황정규; 이병우 교육과정과 교육평가, 교육출판사: 서울, 1997.
  7. Yeo, H.J.; Kim, J.H. J. Educ. Res. KyungPook Nat'l. Univ. 1987, 29, 83.
  8. Song, S.H.; Kim, Y.Y. J. Kor. Soc. Math. Educ. 1998, 37(1), 87.
  9. 이홍우 브루너 교육의 과정; 배영사: 서울, 1973.
  10. 유광찬 교수방법과 교과; 교육과학사: 서울, 1998.
  11. Kim, H.K. Ph.D Dissertation Seoul Nat’l. Univ., 1994.
  12. Lee, J.Y.; Hur, M. J. Kor. Assoc. Res. Sci. Educ. 1995, 15(2), 223.
  13. Welford, G.; Osborne, J.; Scott, P. Research in Science Education in Europe: Current Issues and Themes; The Falmer Press: London, 1996.
  14. Ausubel, D. P.; Novak, J. D.; Hanesian, H. Educational Phychology-A cognitive view 2nd Ed.; Holt, Rinehart and Winston, Inc.: New York, 1968.
  15. Novak, J. D.; Gowin, D. B. Learning How to Learn; Cambridge University Press: London, 1984.
  16. Yeo, H.J.; Choi, J.H. Chem. Educ. 1977, 4(1), 31.
  17. Park, J.Y.; Kim, S.H. Chem. Educ. 1988, 15(2), 137.
  18. Kang, S.H.; Kim, D.Y. Chem. Educ. 1990, 17(2), 106.
  19. Jeon, S.S. Chem. Educ. 1996, 23(2), 114.
  20. Moon, J.D.; Lee, N.S.; Moon, S.B. Chem. Educ. 1996,23(5), 345.
  21. Lee, K.Y.; Moon, J.D.; Moon, S.B. Chem. Educ. 1997, 24(6), 359.
  22. Kim, H.K.; Moon, S.B. J. Kor. Chem. Soc. 2000, 44(2),145.
  23. 교육부 자연 및 실험관찰, 1997.
  24. 권숙일외 11인 중학교 과학3; 동아출판사: 1997.
  25. 정창희 외 7인 중학교 과학3; 교학사: 1997.
  26. 김시중 외 11인 중학교 과학3; 금성교과서 : 1997.
  27. 소현수 외 3인 고등학교 화학, 동아출판사: 1997.
  28. 이원식 외 2인 고등학교 화학, 교학사: 1997.
  29. 김시중 외 2인 고등학교 화학, 금성교과서: 1997.
  30. Kotz, J. C.; Purcell, K. F. 최신일반화학, 탐구당 : 1997.
  31. Zumdahl, S. S. 일반화학, 일신사 : 1997.
  32. Oxtoby, D. W.; Nachtrieb, N. H. 현대일반화학 2판, 자유아카데미 : 1997.