DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of the Analogies on Three States of Matter Generated by Middle School Students

물질의 세 가지 상태에 대하여 중학생들이 만든 비유의 분석

  • Hyeoksoon Kwon (Department of Science Education, Cheongju National University) ;
  • Eunkyu Choi (Department of Chemistry Education, Seoul National University) ;
  • Taehee Noh (Department of Chemistry Education, Seoul National University)
  • 권혁순 (청주교육대학교 과학교육과) ;
  • 최은규 (서울대학교 화학교육과) ;
  • 노태희 (서울대학교 화학교육과)
  • Published : 2003.06.20

Abstract

This study investigated the types of analogies that 7th graders generated to explain three states of matter, the difference of analogies by achievement level, and the misconceptions that might be induced from the analogies. The results revealed that many students made the enriched and storytelling analogies with concrete materials or events from their everyday experiences. However, they made analogies without considering causal relationship such as the change of particular arrangement based on latent heat or molecular movement. The students of high achievement level considered the arrangement and the movement of molecules and made the enriched and storytelling analogies more than the students of low achievement level. The students made the analogies that might induce misconceptions such that the molecules don't move in solid state or the particles could be changed according to the states.

본 연구에서는 중학교 1학년 학생들이 만든 물질의 세 가지 상태에 대한 비유를 분석하여 비유의 유형, 학업 성취 수준에 따른 차이, 그리고 오개념 유발 가능성을 조사하였다. 연구 결과, 많은 학생들이 일상생활에서 쉽게 경험할 수 있는 구체적인 소재나 상황을 비유물로 선택하여 부연 설명과 함께 이야기하듯 서술하는 비유를 만드는 것으로 나타났다. 그러나 입자 배열을 변화시키는 잠열의 출입이나 분자의 운동 등의 인과 관계를 고려한 비유는 만들지 못했다. 성취 수준에 따라서는 하위 학생들보다 상위 학생들이 분자의 배열과 운동을 모두 포함하고, 설명을 곁들인 이야기식 비유를 더 많이 만들었다. 한편, 학생들은 고체 상태에서 분자가 움직이지 않는다거나 상태에 따라 입자가 바뀔 수 있다는 것과 같은 오개념을 유발할 수 있는 비유를 만들었다.

Keywords

References

  1. Duit, R. Science Education, 1991, 75, 649. https://doi.org/10.1002/sce.3730750606
  2. Dagher, Z. R. Science Education, 1994, 78, 601. https://doi.org/10.1002/sce.3730780605
  3. Pittman, K. M. Journal of Research in Science Teaching,1999, 36, 1. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199901)36:1<1::AID-TEA2>3.0.CO;2-2
  4. Thiele, R. B.; Treagust, D. F. Using analogies in secondarychemistry teaching. Paper presented at theannual meeting of the American Educational ResearchAssociation, Perth, Western Australia, 1991.
  5. Wong, E. D. Journal of Research in Science Teaching,1993, 30, 367. https://doi.org/10.1002/tea.3660300405
  6. Glynn, S. Effects of instruction to generate analogieson students' recall of science text, Reading ResearchReport No. 60. Athens, GA: National Reading Researchcenter, 1996.
  7. Wittrock, M. C.; Alesandrini, K. American EducationalResearch Journal, 1990, 27, 489. https://doi.org/10.3102/00028312027003489
  8. Middleton, J. L. The American Biology Teacher, 1991,53, 42. https://doi.org/10.2307/4449212
  9. Mason, L. Collaborative reasoning on self-generated analogies: Conceptual growth in understanding scientific phenomena. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA, 1995.
  10. Boujaoude, S.; Tammim, R. School Science Review,2000, 82, 57.
  11. Wong, D. E.. Journal of Research in Science Teaching,1993, 30(10), 1259. https://doi.org/10.1002/tea.3660301008
  12. Kaufman, D. R., Patel, V. L., & Magder, S. A. InternationalJournal of Science Education, 1996, 18(3), 369. https://doi.org/10.1080/0950069960180309
  13. Stavy, R. International Journal of Science Education,1988, 10, 553. https://doi.org/10.1080/0950069880100508
  14. Pereira, M. P.; Pestana, M. E. M. International Journalof Science Education, 1991, 13, 313. https://doi.org/10.1080/0950069910130309
  15. Thiele, R. B.; G. J. Venville, et al. Research in ScienceEducation, 1995, 25(2), 221. https://doi.org/10.1007/BF02356453
  16. 노태희; 권혁순; 김동연; 채우기. 화학교육, 1997, 24, 1.
  17. Gentner, D., & Toupin, C. Cognitive Science, 1986, 10, 277. https://doi.org/10.1207/s15516709cog1003_2
  18. Hsu, C.-L. L. Content emphasis, practice, and cognitivestyle in analogical problem solving of college students.Unpublished Doctoral Dissertation, Universityof Missori-Columbia, 1993.
  19. Thiele, R. B.; Treagust, D. F. Journal of Research inScience, 1994, 31, 227.
  20. Duit, R.; Komorek, M.; Wilbers, J.; Roth, W. Conceptualchange during a unit on chaos theory induced bymeans of analogies. Paper presented at the AnnualMeeting of the National Association for Research inScience Teaching, 1997.
  21. Gabel, D. L.; Sherwood, R. D. Science Education, 1980,64, 709. https://doi.org/10.1002/sce.3730640516
  22. Flick, L. Science Education, 1991, 75, 215. https://doi.org/10.1002/sce.3730750206
  23. Tsai, C. -C. Journal of Science and Technology, 1999,8, 83.

Cited by

  1. The Characteristics of Imagery Thinking in the Processes of Science-Gifted Students' Generating Analogy vol.55, pp.5, 2011, https://doi.org/10.5012/jkcs.2011.55.5.846
  2. 제7차 중등 과학 교과서의 화학 영역에 사용된 비유 분석 vol.48, pp.6, 2003, https://doi.org/10.5012/jkcs.2004.48.6.629
  3. 비유 만들기를 활용한 반응속도 개념 학습에서 학생들이 만든 비유의 유형과 대응 관계 이해도 및 대응 오류 조사 vol.52, pp.4, 2003, https://doi.org/10.5012/jkcs.2008.52.4.412
  4. 초등학생의 학습접근양식에 따른 비유 만들기 특성, 대응 관계 이해도, 대응 오류, 비유 만들기에 대한 인식 vol.30, pp.5, 2003, https://doi.org/10.14697/jkase.2010.30.5.668
  5. Development and Application of the Instruction Program for the ‘Defense Action' Chapter in Life ScienceⅠUtilizing Student Generated Role-Playing Analogy vol.41, pp.1, 2013, https://doi.org/10.15717/bioedu.2013.41.1.97
  6. Analysis of analogy type of science highschool students in making newspapers activity and the impact on science related attitude vol.43, pp.4, 2015, https://doi.org/10.15717/bioedu.2015.43.4.455
  7. 고등학생이 이온 결합에 대해 생성한 비유의 특징 분석 -학생의 인지적 특성에 따른 비유의 특징 비교- vol.37, pp.1, 2017, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.1.0039
  8. 알고두 프로그램을 이용한 전기회로 비유 생성 활동에서 나타난 초등과학영재 학생들의 비유물의 변화 과정 vol.37, pp.2, 2003, https://doi.org/10.15267/keses.2018.37.2.161
  9. 예비과학교사가 수업을 위한 비유를 생성하는 과정에서 나타나는 특징 vol.38, pp.3, 2018, https://doi.org/10.14697/jkase.2018.38.3.369
  10. 예비과학교사의 비유 생성 수업 계획 및 시연에서 나타나는 특징 vol.38, pp.4, 2018, https://doi.org/10.14697/jkase.2018.38.4.587
  11. 초등 과학영재 학생과 일반 학생의 과학 동시 특성 및 과학 동시 쓰기에 대한 인식 비교 vol.38, pp.1, 2003, https://doi.org/10.15267/keses.2019.38.1.130
  12. High School Exploration of a Phase Change Material as a Thermal Energy Storage vol.65, pp.2, 2021, https://doi.org/10.5012/jkcs.2021.65.2.145