DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Grouping by Extraversion and Introversion in POE Learning Applied to Elementary School Science Class

초등학교 자연 수업에 적용한 POE 학습에서 내·외향성에 따른 소집단 구성의 효과

  • Hanjoong Koh (Department of Science Education, Chonju National University of Education) ;
  • Kyungoh Tak (Department of Science Education, Chonju National University of Education) ;
  • Sohyun Moon (Department of Science Education, Chonju National University of Education) ;
  • Jaeyoung Han (Department of Chemistry Education, Seoul National University) ;
  • Taehee Noh (Department of Chemistry Education, Seoul National University)
  • 고한중 (전주대학교 과학교육학과) ;
  • 탁경오 (전주대학교 과학교육학과) ;
  • 문소현 (전주대학교 과학교육학과) ;
  • 한재영 (서울대학교 화학교육과) ;
  • 노태희 (서울대학교 화학교육과)
  • Published : 2003.02.20

Abstract

In this study, the effects of grouping by extraversion and introversion in POE learning applied to elementary science class on students' achievement, the perception of learning environment and the attitude toward science instruction were investigated. Ninety-five 5th graders were assigned to the control group and the experimental groups, and taught about acid and base for 9 class hours. In the experimental groups, the homogeneous small group was composed of four introverts or four extroverts, and the heterogeneous small group was composed of two introverts and two extroverts. Two-way ANCOVA results revealed that the homogeneous group performed better than the control group in the application subtest of the achievement test. Significant difference in learning difficulty was found between the heterogeneous group and the control group. In the attitude toward science class, significant interaction effect was found between the instruction and the extraversion/introversion.

이 연구에서는 초등학교 자연 수업에 적용한 POE 학습에서 학생들의 내, 외향성에 따른 소집단 구성의 효과를 학업 성취도, 학습 환경에 대한 인식, 과학 수업에 대한 태도의 측면에서 조사하였다. 초등학교 5학년 95명을 통제 집단과 실험 집단으로 배치한 후, 산과 염기에 대하여 9차시 동안 수업하였다. 실험 집단의 동질 집단은 내향적 학생 4명을 1개 소집단으로, 이질 집단은 내향적 학생 2명과 외향적 학생 2명을 1개 소집단으로 구성하였다. 이원 공변량 분석 결과, 학업 성취도의 적용 영역에서 동질 집단의 점수가 통제 집단보다 높았다. 학습의 곤란도에서 이질 집단과 통제 집단 사이에 유의미한 차이가 있었다. 과학 수업에 대한 태도에서 수업 처치와 학생들의 내, 외향적 사이에 상호작용 효과가 나타났다.

Keywords

References

  1. 교육부 과학과 교육과정; 대한교과서 주식회사: 서울, 1997.
  2. Ann, C.; & Howe, C. Science Education 1996, 80, 35. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199601)80:1<35::AID-SCE3>3.0.CO;2-3
  3. 이범홍 토의토론 학습과 중등학교 과학교육, 1997년도 교과교육공동연구 결과 보고서, 1998.
  4. 한효순; 전화영 화학교육 2000, 27, 41.
  5. White, R.; Gunstone, R. Probing understanding, The Falmer Press: London, 1992.
  6. 노태희; 여경희; 임희준; 강석진 대한화학회지, 1999, 43, 110.
  7. 김익균 대립개념의 증거적 비판 논의와 반성적 사고를 통한 대학생의 힘과 가속도 개념변화, 서울대학교 박사학위논문, 1991.
  8. Howe, C. J.; Rodgers, C.; Tolmie, A. European Journal of Psychology of Education, 1990, 5, 59. https://doi.org/10.1007/BF03172769
  9. Meyer, K.; Woodruff, E. Science Education, 1997, 81, 173. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199704)81:2<173::AID-SCE4>3.0.CO;2-C
  10. 노태희; 박수연; 임희준; 차정호 한국과학교육학회지, 1998, 18, 61.
  11. Webb, N. M. Journal of Educational Psychology, 1982, 74, 475. https://doi.org/10.1037/0022-0663.74.4.475
  12. Webb, N. M. Journal of Educational Psychology, 1982, 74, 642. https://doi.org/10.1037/0022-0663.74.5.642
  13. 노태희; 한재영; 서인호; 전경문; 차정호 한국과학교육학회지, 2000, 20, 43.
  14. Goldberg, L. R. In. Personality Psychology in Europe; Mervielde, I.; Deary, I. J.; De Fruyt, F.; Ostendorf, F., Eds.; Tilburg University Press: Tilburg, The Netherlands, 1999; Vol. 7, p. 7. Available: http://ipip.ori.org.
  15. Fraser, B. J.; Fisher, D. L. Journal of Research in Science Teaching, 1986, 23(5), 387. https://doi.org/10.1002/tea.3660230503
  16. 노태희; 장신호 한국과학교육학회지, 1999, 19, 229.
  17. Fraser, B. J. Test of science related attitudes: Handbook, The Australian Council for Educational Research: Hawthorn, 1981.
  18. 노태희; 박수연; 임희준 화학교육, 1998, 25, 56.
  19. 박종욱; 강기화; 강석진; 노태희 화학교육, 1998, 25, 118.
  20. 노태희; 임희연; 강석진 대한화학회지, 2001, 45, 76.