A Study on the Hull Form Development of the 25 Knots Class Planing Hull Form Fishing Boat

25노트급 활주형 어선의 기본선형 개발에 관한 연구

  • LEE KWI-JOO (Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Chosun University) ;
  • JOA SOON-WON (Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Chosun University) ;
  • PARK MYUNG-KYU (Department of Marine Systems Engineering, Korea Maritime University) ;
  • SHIN YOUNG-KYUN (Special & Naval Ship Design Team, STX Shipbuilding Co. Ltd.)
  • 이귀주 (조선대학교 선박해양공학과) ;
  • 좌순원 (조선대학교 선박해양공학과) ;
  • 박명규 (한국해양대학교 해양시스템공학부) ;
  • 신영균 (STX조선(주))
  • Published : 2003.10.01

Abstract

A series of tests of 5 model ships, selected from a data survey of 10 Gross Tonnage actual fishing boats, were performed in two circulating water channels (Chosun University in Korea and WJFEL in Japan), in order to develop the basic hull form of a 25 knots-class fishing boat. Resistance tests, trim and sinkage measurements and wave pattern observations etc., were included in each I1wdel test, and the model test results were compared and analyzed. The result was as follows: P-4 hull form ship changed into Deep V type bow is the best hull form with good performance, especially with regard to ship's resistance efficiency.

Keywords

References

  1. 이귀주 외 (2000). '2500 TEU Container 선형 개발에 대한 실험적 연구' 한국해양공학회 추계학술대회논문집, pp 261-264
  2. 민계식, 이귀주, 박만 (1992). 활주형 선형의 단면형상 및 장/폭비 변화에 따른 모형시험 결과, HMRI 보고서
  3. 민계식, 이귀주, 박만 (1992). 볼록오목 단면형 활주형 선형의 4가지 L/B 변화에 따른 모형시험 결과. HMRI 보고서
  4. 이귀주, 이광일 (1998) '활주선형 고속어선의 단변형상 및 장폭비와 성능과의 관계에 대한 연구', 한국어업기술학회지, 제34권 제3호, pp 185-215
  5. 이귀주 이광일 (1998). '중형고속어업지도선의 선형개발에 관한 연구', 대한조선학회논문집 제 35권, 제2호, pp 1-7
  6. 이귀주 (1998). 실험유체역학, 도서출판 정자나무