Evaluation of the Size of Emergency Planning Zone for the Korean Standard Nuclear Power Plants

한국표준형 원전에 대한 방사선비상계획구역 범위 평가

  • Jeon, In-Young (Department of Nuclear Engineering, Hanyang University) ;
  • Lee, Jai-Ki (Department of Nuclear Engineering, Hanyang University)
  • 전인영 (한양대학교 원자력공학과) ;
  • 이재기 (한양대학교 원자력공학과)
  • Published : 2003.09.30

Abstract

Against major release of radioactive material in nuclear power plant, Emergency Planning Zone(EPZ)s are typically established around nuclear power plants to effectively perform the public protective measures. The domestic methodology to determine the size of the EPZ is similar to that of Japan established in 1980, where calculations were based on the conservative accident source term. The objective of this study is to re-evaluate the validity of established EPZ, the area within the radius of $8{\sim}10km$ around domestic nuclear power plants, using the source terms covering full spectrum of accidents obtained from PSA study of ULJIN 3&4. To evaluate the risks of health effects, the computer code MACCS2(MELCOR Accident Consequence Code System2) was used. The result shows that the existing EPZ can reduce the probability of early fatality adequately for most of the source term categories(STCs) except for STC-14 and STC-19. In case of STC-14 and 19, the evacuation distance of 16km and 13km, respectively, are required. These distances can be reduced by improving emergency preparedness since the sensitivity studies for the public protective actions show that the magnitude of early fatality is largely affected by the time delays in notification and evacuation.

원자력발전소로부터의 만일의 방사성물질 누출사고에 대비해 원자력발전소 주변에는 주민보호조치를 효율적으로 수행하기 위해 비상계획구역이 설정되어 있다. 그러나 이러한 비상계획구역 크기를 결정하는 국내의 방법론은 보수적인 사고선원항을 이용하여 계산한 1980년에 발표된 일본의 이론에 근거하고 있다. 본 연구의 목적은 울진 3&4호기의 확률론적 안전성점검 연구결과로 얻어진 사고선원항을 토대로 현재 원전을 중심으로 반경 $8{\sim}10km$의 주변지역으로 설정되어 있는 방사선 비상계획구역의 적합성을 재평가하는 것이다. 방사선영향평가를 위해서 컴퓨터 코드인 MACCS2(MELCOR Accident Consequence Code System2)코드를 사용하였다. 연구결과는 현재 울진원전을 중심으로 설정되어 있는 반경 $8{\sim}10km$의 비상계획구역으로서 STC-14 및 STC-19를 제외한 대부분의 선원항들에 대해 조기사망 발생확률을 크게 낮출 수 있음을 보여주고 있다. STC-14의 경우는 16km 이상, STC-19의 경우는 13km이상 소개되어야 조기사망 발생확률이 현저하게 감소되었다. 주민보호조치에 대한 민감도 분석결과에서는 사고통보 및 소개와 관련된 시간지연이 조기사망효과에 대해 직접적이고도 매우 큰 영향을 주고 있음을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. C. Viktorsson and G. Boeri, 'Emergency Planning Practices and Criteria in the OECD Countries After the Chernobyl Accident' in : Proc. of a joint NENCEC Workshop on Emergency Planning in case of Nuclear Accident, pp.23-35, June 27-29, OECD/NEA (1989)
  2. H.E. Collins and B. K. Grimes, 'Planning Basis for the Development of State and local Government Radiological Emergency Response Plans in support of Light Water Nuclear Power Plants,' U.S. Nuclear Regulatory Commission, NUREG-0396 (1978)
  3. 'Planning for Off-site Response to Radiation Accidents in Nuclear Facilities', Safety Series No. 55, IAEA (1981)
  4. 'Nuclear Emergency Preparedness in Canada', Advisory Committee on Radiological protection and the Advisory Committee on Nuclear Safety of AECB, (1993)
  5. '원자력발전소 주변의 방재대책에 관하여' 일본원자력안전위원회, (1980)
  6. U.S. Nuclear Regulatory Commission, 'Severe Accident Risks : An assessment for Five U.S. Nuclear Power Plants,' U.S. Nuclear Regulatory Commission, NUREG1150 (1989)
  7. U.S. Nuclear Regulatory Commission, 'Accident Source Terms for Light-Water Nuclear Power Plants,' U.S. Nuclear Regulatory Commission, NUREG-I465 (1995)
  8. '영광 3,4호기 원자력발전소 안전성 점검연구' 한국전력공사 (1994)
  9. 'Uljin Units 3&4 Final Probabilistic Safety Assessment Report',한국전력공사 (1998)
  10. 전인영, 이재기, ”울진원전 방사선비상계획구역에 대한 소개시간 예측', 대한방사선방어학회지, 27(3):189-198 (2002)
  11. D. I. Chanin, J. L. Sprung, L. T. Ritchie, and H N. Iow, 'MELCOR Accident Consequence Code System,' U.S. Nuclear Regulatory Commission, NUREG/CR-4691 (1990)
  12. D.I. Chanin and L.A. Miller, 'MACCS2:An Improved Code for Assessing Nuclear Accident Consequences,' SAND97-0594 (1997)
  13. '제41회 울진통계연보”, 울진군 (2001)