초록
제1회 한국물리탐구토론대회에는 10개의 문제가 출제되었는데 본 연구에서는 이들 10개의 문제 중 ${\ulcorner}$Fractal Diffraction${\lrcorner}$ 문제를 해결한 고등학생부 3개 팀과 중학생부 1개 팀의 보고서를 비교 분석하였다. 그 결과 학생들은 Fractal이라는 개념을 제대로 이해하지 못하여 잘못된 방향으로 문제를 해결한 팀이 많았다. 특히 ${\ulcorner}$Fractal Diffraction${\lrcorner}$ 문제는 출제된 10문제 중 가장 까다로운 문제로 학생들이 생각하고 있는 것으로 조사되었다.
We have analyzed students' reports on a problem for 'adhesive tape' and 'fractal diffraction' among ten assigned problems in the first Korean youth physics tournament (KYPT). There were three high school team' s reports and one middle school team' s report on this problem. However, many students failed to solve the 'fractal diffraction' problem correctly due to having no idea of fractal. This problem was found to be most difficult one for the participated students among ten assigned problems given in the first KYPT.