A Study of the Development System of 3D Sound Contents

3D사운드 컨텐츠 개발 시스템의 고찰

  • Yi, Woo-Seock (Game Engineering, Graduate School of Hoseo University) ;
  • Kim, Kyung-Sik (Game Engineering, Graduate School of Hoseo University)
  • 이우석 (호서대학교 대학원 컴퓨터공학과 게임) ;
  • 김경식 (호서대학교 대학원 컴퓨터공학과 게임)
  • Published : 2002.11.30

Abstract

Sound contents of these days are in the trend of 3D surround audio which has much higher quality then CD audio with the aid of DVD, Development environments of sound contents should be advanced and the efficient application of this system is quite necessary. In this paper, we proposed an improving method for utilizing sound/audio card systems which are necessory for developing game and multimedia sound contents as well as relate know-hows of producing 3D sounds with sound production tools for their efficient usages and applications.

오늘날 사운드 컨텐츠는 DVD의 등장으로 CD음질이상인 3D서라운드 오디오를 기본으로 하는 추세이다. 이에 맞춰 컨텐츠 개발환경이 보다 진보되어야하며, 이러한 시스템의 효과적인 응용이 필요하다. 게임 및 멀티미디어 사운드컨텐츠 제작에 필수적인 시스템 장치인 Sound/Audio Card의 효과적인 이용을 위한 개선방법과 3D사운드제작에 필요한 관련지식과 제작 Tool의 사용방법과 응용을 연구하였다.

Keywords