A Study of Attraction Effect of Playing Games based on Analysis of Human Desire

인간의 욕구분석을 통한 게임의 흥미요소연구

  • Choi, Sam-Ha (Dept. of Computer Engineering, in Graduate School of Hoseo University) ;
  • Kim, Kyung-Sik (Dept. of Computer Engineering, in Graduate School of Hoseo University)
  • 최삼하 (호서대학교 대학원 컴퓨터공학과 게임) ;
  • 김경식 (호서대학교 대학원 컴퓨터공학과 게임)
  • Published : 2002.11.30

Abstract

These days we can understand the game as a culture of digitalized amusement and living beyond that is a simple product of computer engineering. That's why It makes an offer more scientifical bases when we design a game to analysis social and individual desire of human precisely. It have been researched by centering around psychologist what is the natural desire of human and movement for a kind of compensation. In this paper, It have been researched into a matter of player's need and compensation in a game based on psychological theory.

현재의 게임은 단순한 공학적 산물의 개념을 뛰어넘어 디지털화된 오락문화요 생활문화로 인식되고 있다. 이에 인간의 개인적, 사회적 욕망과 욕구에 대한 정확한 분석은 게임을 디자인하는데 있어서 좀 더 과학적인 근간을 제공해 줄 수 있을 것이다. 인간의 근원적인 욕망과 그에 대한 보상을 위한 활동에 대한 연구는 이미 오래전부터 심리학자들을 중심으로 이루어져 왔다. 이를 바탕으로 플레이어가 게임에서 얻고자하는 바와 그에 대한 보상에 대하여 연구하였다.

Keywords