How Does the Internet Audience Participate in Cyber Spare and Constitute Cyber Culture?

인터넷 수용자의 참여방식과 문화적 생산 -<여인천하> 게시판 분석-

  • Joo, Chang-Yun (Dept. of Communication and Media Studies, Seoul Women's University)
  • 주창윤 (서울여자대학교 언론영상학과)
  • Published : 2002.10.15

Abstract

The purpose of this study is to explore the way in which the internet audience constitutes cyber culture by analysing a bulletin board system(BBS) on a historical drama, 'The World of Women'(SBS). Research findings show that the internee audience participates in a cyber space by five manners; personal participation(18.9%), critique of broadcaster's policy(11.3%), participation in a television drama community(42.1%), co-authorship(6.4%), evaluation and interpretation(21.3%). Through these kinds of participant activities, the internee audience tends to constitute a new cyber culture. Firstly, the audience seems to read 'The World of Women' by a specific way. It is the interest of a Um court lady that is characteristic on BBS of 'The World of Women'. Secondly, the internet audience constructs a new community of meaning by means of using emoticon(emotion and icon), deconstructing grammar, and remaking new signs. Thirdly, the internet audience argues their power over drama production, in other words, their ownership over the drama. Fouthly, the audience actively protests and criticise the policy of the broadcaster, especially charged service. Finally, the internet audience is likely to enjoy writing itself as a fun.

이 연구의 목적은 <여인천하> 시청자 게시론 분석을 통해서 인터넷 수용자가 어떻게 사이버 공간에 참여해서 그들만의 사이버 문화공간을 만들어나가는가를 분석하는 데 있다. 인터넷게시판 수용자는 '드라마 공동체의 참여', '평가와 해석적 참여', '개인적 참여', '방송사에 대한 비판', '공동작가의 참여' 방식을 통해서 사이버 공동체를 형성해나가고 있었다. 사이버 공동체는 보편적 의미공유보다 국면적 의미공유를 향하는 의미공동체를 지향하고 있었다. 게시판의 참여자들은 소속감이나 동질감이 약하고, 글쓰기의 즐거움이나 타자와의 커뮤니케이션을 하는 재미 등과 같은 정서적 욕구에 지나치게 기대어 있었다. 동시에 방송사에 대한 비판이나 공동 작가적 참여를 통해서 적극적으로 운영방식이나 프로그램에 참여하고 있었다. 이것은 게시판 공간이 개인적이면서 공적이고 참여적이면서도 소극적인 이중적 사이버 공간이라는 것을 의미한다.

Keywords