CRM 기반의 가상 교육 시스템

Cyber Education System Based on CRM

  • 오석 (명지전문대학 정보통신과) ;
  • 이순미 (경인여자대학 컴퓨터정보기술학부)
  • Oh, Suk (Myongji College, Dept. of Information Technology & Communication) ;
  • Lee, Sun-Mi (Myongji College, Dept. of Information Technology & Communication)
  • 발행 : 2002.03.30

초록

본 논문에서는 기존의 사이버 학습이 모든 학습자에게 동일한 교육 과정을 제시함으로써 제한된 교육효과를 가지는 단점을 개선하고자, 마케팅 전략의 하나인 CRM을 WBI에 접목시켜 개별 학습자에게 적합한 학습 방향을 제시하는 새로운 알고리즘을 제안하고, 제안된 알고리즘을 적용한 가상 영어 교육 시스템을 구축하였다. 본 논문에서 제안한 CRM 알고리즘은 학습자의 학습 과정에서 나타난 학습자의 흥미성향을 알고리즘에 내장된 방식에 의해 분석하여 학습 분야별 흥미보유 정도로 서열화하고 이를 사이버 학습에 활용할 수 있도록 하였다. 여기서 제시하는 학습자별 흥미에 기초한 학습 과정 설정방법은 학습자의 학습흥미를 더욱 높일 수 있는 사이버 교육 대안 중 하나가 될 수 있을 것으로 기대된다.

This paper presents the cyber education system which aims to improve the effect of cyber education that remains limited by uniform educational course being provided to all students. In this respect, a cyber English educational program has been provided to all individual students in different levels through combining CRM with WBI. The paper has analyzed the academic interest of each learner in the process of education using the algorithm that this paper proposes. Here the CRM algorithm enables the study to categorize the degree of learners interest in the process of education and utilize this in cyber education. The frame of education program based on the students' interest which is introduced in the paper is expected to contribute as one of the cyber education strategies that will increase the learners' academic interest.

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