정보교육학회논문지 (Journal of The Korean Association of Information Education)
- 제6권2호
- /
- Pages.141-153
- /
- 2002
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
학습자 주도적 수준별 웹기반 프로젝트 학습시스템 설계 및 구현
Design and Implementation of Student Directed Level Web Project-Based Learning System
- Chu, Jeong-Hwa (Songdo Elementary School) ;
- Kim, Hyun-Bae (Busan National University of Education, Dept. of Computer Education)
- 발행 : 2002.07.30
초록
프로젝트 학습은 구성원간의 협동을 통해 문제를 해결해 나가는 학습 형태이다. 본 논문에서는 프로젝트 학습에 웹을 활용하여 수준별 학습시스템을 구상 제시한다. 웹은 학습자 중심의 학습 환경 구현에 적합한 특성을 가지고 있어 학습자 스스로 문제 해결력을 신장할 수 있도록 하는 강점을 지니고 있다. 이러한 웹의 잠재적인 힘과 프로젝트 학습을 기반으로 수준별 웹기반 프로젝트 학습시스템을 구현하고자 한다. 제안된 학습 시스템은 모든 프로젝트 활동을 실시간으로 웹상에서 가능하도록 한 것으로 수준별로 학습을 수행할 수 있도록 하는데 초점을 두고 구현된다. 그 세부적인 학습 흐름은 수준별로 프로젝트 주제 제안, 프로젝트 계획 수립, 프로젝트 활동, 정리 및 평가로 이루어진다. 본 논문에서 제안한 학습자 주도적 수준별 웹기반 프로젝트 학습시스템을 현장에서 적용 활용시 수동적 수혜적인 기존의 학습형태에서와는 달리 보다 적극적, 주도적, 협력적인 학습자들의 학습 활동 모습을 기대해 볼 수 있다.
A project-based learning is the model to solve the problem in cooperation with the members of group. The purpose of this study is to make level learning system using a web on the project-based learning. A Web has the proper nature for students to make their learning environment, so that this study embodied student directed to allow them to expand their abilites. All action of students, that is, suggesting main subject, making plans, activating and adjusting them, and evaluation can be happened in this system. Acoording to the result of applying the system, participants in students Directed level Web based Project Learning intend to implement learning activitis more positively, directly, cooperatively than the existing ones.
키워드