The Development of the Typing Education Program for Children's Sensibility

아동의 감성 함양을 위한 타이핑 교육 프로그램의 개발

  • Park, Phan-Woo (Daegu National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Dong, Young-Hoon (Daegu National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 박판우 (대구교육대학교 전산교육과) ;
  • 동영훈 (대구교육대학교 전산교육과)
  • Published : 2002.11.30

Abstract

The purpose of this study is to help cultivating Children's sensibility through the development of typing program which shows vocabulary of sensibility. The characteristic of this typing education program is designed to finish the game when the children get the certain point by typing the words on the screen(from the top to the bottom) within the limit of time. For examples, adjectives in the Korean dictionary, the words of modern & traditional children's songs, imitative words and echoic words through this game, the children are fully aware of the meaningful words without realizing it. Through this game, the children are fully a ware of the meaningful words without recognizing it. After application of this typing education program children were fully aware of meaningful words more than meaningless words. After examining the survey of children we could discover that this typing program help cultivating children's sensibility.

본 논문은 감성어휘를 제시하는 타이핑 교육 프로그램을 개발하여 아동의 감성 함양에 도움을 주기 위한 것이다. 본 타이핑 교육 프로그램에서는 아동의 감성을 함양할 수 있는 의미 있는 낱말 즉, 국어사전에서 제공하는 형용사와 동요의 가사, 전래동요의 가사, 동시 중에서 모양이나 소리를 흉내내는 낱말을 무작위로 제시한다. 아동들이 제시되는 낱말을 타이핑하여 낱말들이 화면 위쪽에서 아래쪽으로 통과하는 제한된 시간 내에 일정한 점수를 얻으면 실행이 끝나도록 하는 게임형으로 설계하였으며, 게임을 통해 아동들의 흥미를 유발하고, 타이핑하는 동안 무의식적으로 의미 있는 낱말을 숙지하도록 하였다. 본 타이핑 교육 프로그램을 적용해본 결과 아동들이 의미 없는 낱말 연습보다는 의미 있는 낱말을 이용하여 보다 쉽게 숙지하게 되었으며, 학생들의 설문조사를 고찰한 결과 감성 함양에 도움이 되고 있음을 발견할 수 있었다.

Keywords