초등학교 저학년 정보 통신 기술 교육을 위한 코스웨어의 설계 및 구현

Design and Implementation of Courseware for Information Communication Technology Education in the Elementary School Lower Classes

  • Bae, In-Suk (Yeongdo Elementary School) ;
  • Kim, Hyun-Bae (Pusan National University of Education Dept. of Computer Education)
  • 발행 : 2002.11.30

초록

정보 통신 기술 활용의 중요성이 부각되고 이를 위한 소양교육이 초등학교 1학년부터 도입되었다. 본 연구는 정보 통신 기술 소양교육의 내용을 분석하고 학습에서의 개인차를 줄일 수 있는 방법을 모색하여 학습프로그램을 설계하고 구현한다. 초등학교 저학년에서 학습할 가장 기본적인 내용을 선정하며, 코스웨어를 설계함에 있어서, 학습내용의 완전습득을 위하여 형성평가와 피드백을 이용하는 완전학습 전략을 도입한다. 또한 멀티미디어를 사용하여 학습내용을 다양하게 제시함으로써 학습자의 인지활동을 도울 수 있도록 설계된다. 이를 충실히 반영하여, 학습자가 자신의 학습 속도와 흥미 및 학습수준에 맞추어 개별화 학습을 할 수 있는 코스웨어로 구현한다.

The importance of Information Technology practical use is embossed and grounding education for this was introduced from first-year student in primary school. This study is to design and implement new set of study program that can minimize individual variation in learning, analyzing the grounding education in Information and Communication. Herein basic stuff is selected for the lower grader at Elementary School and for the Courseware design, here introduced Perfect study strategy that makes use of the formative evaluation and feed back, aiming at perfect study. And also the diversified presentation of study materials with the use of multimedia can enhance the student's learning awareness. In faithful reflection of it, individual student's progress and interested in learning is incorporated into the designing the Courseware.

키워드