IT Center Based Module Type for 3year Multi-semester Education System

IT 센터기반 모듈형 3년 다학기제 교육시스템

  • Choi Kyu-Hoon (Faculty of Electronics Information Engineering, Jeonju Technical College)
  • 최규훈 (전주공업대학 전자정보과)
  • Published : 2002.12.01

Abstract

This paper has checked the position and roles of IT(Information Technology) for future society greeting the open campus in 21 century. The idea was focused 'how to construct IT manpower growing system for electronics related departments that are expected to lead the whole industries in 30 years. The problem how to grow competitive manpower and to receive the necessity of industries flexibly is hot issue for the various education system and it should be linked to career education. Also it is very important element how to realize practically open campus education in the lifelong vocational society. This theme has described the organization between IT related department and school for the functional realization of the center (laboratory) based module type muti semester education system, and has proposed an unique direction of the education development that is shown the relationship between virtual education and open education system suitable for new era. Especially it has depicted the idea how to cooperate with virtual education and lifelong education system through 'CIMTL(Center for Information Media Technology Learning)'.

열린 캠퍼스로 21세기를 맞이하기 위하여 정보기술의 미래사회에서의 위치와 역할을 점검하였다. 향후 30년간은 정보기술이 산업전반을 이끌어 갈 것으로 예측하고 있는 즈음에 정보기술교육의 한 축을 담당하고 있는 전자계열학과의 IT인력양성시스템은 어떻게 구축하여야 하는가에 초점을 두었다. 다양한 학년제와 학기제의 교육시스템이 어떻게 산업체의 요구를 유연하게 수용하고 경쟁력 있는 인력을 양성할 수 있는가 하는 문제는 시대적으로 평생교육과 연계되어야 할 것이다. 평생직업사회의 열린 교육은 구체적으로 어떻게 하여 구현할 것인가의 문제 또한 매우 중요한 요소이다. 이 연구는 센터(연구소)를 기반으로 하는 모듈형 다학기제 교육시스템의 구체적인 실현을 위한 전문대학 IT계열학과와 학교간의 조직을 중심으로 고찰하였으며, 원격(가상)교육은 열린 교육 시스템과 어떠한 관계인가를 제시함으로써 시대에 부응하는 교육시스템 개발의 한 방향을 제시하였다. 특히 '정보매체학습센터'를 예시하여 가상교육과 산학 및 평생교육시스템이 어떠한 연계를 이를 수 있는가를 제시하였다.

Keywords

References

  1. 최규훈, '홈페이지를 통해 본 전문대학의 경쟁력', 검색 통계자료, 2001.10
  2. 한승희, '신지식인 운동의 선결과제로서의 평생학습사회 실현', 교육마당 5월호, 2000. 5
  3. 최규훈, '모듈형 시스템. 반도체 설계 특성화교육과정', 공학교육연구, 한국기술공학회 논문집, 제3권 제1호, pp.84-90, 2000.6
  4. 교육부 평생학습정책과, '고등교육수준의 평생학습기회 확대를 위한 원격대학형태의 평생교육시설', 교육부 지침서, 2000
  5. 조규완, '평생교육의 활성화 방안', 국외연수보고서(미국 Pittsburgh대학교), pp.3-22, 1999.1
  6. 한준상 외, '평생교육의 21세기 장기발전과 비전을 위한 전략모형연구', '99학술연구비 (교육정책개발연구과제)연구결과 개요보고서, 1998.12
  7. 전주공업대학 전기전자중간기술센터, '전기전자중간기술센터 발전보고서', '98 교육부 우수자연계연구소 보고서, pp.1-47, 1998.7
  8. 전주공업대학 전자과, '시스템. 반도체 설계특성화 전자과 교육과정 개발'(97교육부 학 술연구조성비 연구 과제), 교육부 연구보고서, 1997.12
  9. 한국정보산업연합회, '96년판 한국 정보산업현황', 한국정보산업협회 자료, 1997.3
  10. 최규훈, '전자과 특성화 반도체설계 심화과정 개설', 전자공학교육 논문지, 제10권, 제1호, pp.213-224, 1996.12
  11. 정보통신부, '정보화 촉진 기본계획(1996-2000)', 정보통신부 자료집 1996.6
  12. 생산기술연구원, '시범 기술대학의 학사 및 교육과정 개발에 관한 연구', 통상산업부 , 1996.6
  13. 최규훈, '가변제어형 다학기제 교육과정 개발', 전자공학교육 논문지, 제9권, 제1호, pp.212-225, 1995.12
  14. 전주공업대학 전자과, '전기전자중간기술센터 중심의 교육과정 개발'(95교육부 학술연 구조성비 연구과제), 전문대학교육 여름 제17호, pp.68-73, 1995.6
  15. David E. Kingsbury, 'Reference Articles for Philosophy of Vocational Education', Bemidji State University Center for Research and Innovation, Vol.2, Sept. 2000