A Study on the Current Trend in Using Area for the Middle School Building - Through an analysis of floor plans of recently designed schools -

중학교(中學校) 교사(校舍)의 면적(面積) 사용실태(使用實態) 분석(分析)에 관한 연구(硏究) - 최근(最近) 설계(設計)된 학교(學校)들의 평면도(平面圖) 분석(分析)을 통하여 -

  • Published : 2002.05.15

Abstract

The new design concept for the middle school is developed as the seventh curriculum is published. However, the credible data for a plan study and spatial organization, and the type of rooms, and using area are hardly found. On this background, the purpose of this study is to provide fundamental resources for the design of middle schools and to recognize national status of plan organizations of middle schools with analizing the space and the type of rooms of collecting 150 schools' architectural plan drafted by city, province education office for 4 years(from 1997 to 2000) As a result, we know that although the class size of school is same, the area for school buildings is very diverse. Then, in order to increasing the area and to develop school buildings' quility, the meaning of standard level should be changed urgently minimum size to optimun size.

Keywords

References

  1. 교육부, 신교육과정에 대응하는 학교시설 모형연구, 1997.12
  2. 류호섭, 중등학교의 수준별 이동식 수업의 실시 현황에 대한 건축계획적 고찰, 교육시설학회, 1998. 6, 제5권2호
  3. 류호섭, 초등학교 교사 평면유형 및 면적의 현황에 관한 연구, 한국교육시설학회지, 제8권 제5호, 2001. 11
  4. 류호섭, 고등학교의 평면구성 현황에 관한 연구, 한국교육시설학회지, 제8권 제6호, 2002. 1
  5. 류호섭, 초등학교 교사의 공간종류 및 설치현황에 관한 연구. 대한건축학회논문집 제18권 2호, 2002. 2
  6. 김승제, 중학교 교과교실형 공간계획에 관한 연구, 대한건축학회논문집 1999.4(15권4호)
  7. 유길준, 김승태, 교과교실형 중학교 건축의 계획설계 경향에 관한 연구, 대한건축학회 2001년 추계학술발표대회논문집
  8. 교육인적자원부, 시․도교육청 평가위원회, 시․도교육청 평가 보고서, 1997. 12, 1999. 12, 2001.12
  9. 류호섭, 중학교 교사 평면구성 현황에 관한 연구-최근 설계된 학교들의 평면도 분석을 통하여 -,한국교육시설학회지. 2002. 03 제9권 제2호(통권 제31호)