Design and Development of Web-Based Learning System Using Self-Directed Collaborative Learning Model

자기 주도적인 협동학습 모형을 통한 웹(Web) 기반 학습시스템 설계 및 구현 -초등학교 ICT 활용교육을 중심으로-

  • 김효준 (구미오태초등학교) ;
  • 조세홍 (대구대학교 정보통신공학부)
  • Received : 2001.11.03
  • Accepted : 2001.12.23
  • Published : 2002.01.19

Abstract

This paper describes the web-based collaborative learning system, in which the constructivism is used as a background theory. We designed and developed three modules (Learner Module, Instructor Module, Administrative Module) to promote the interactive communication between learners and instructors and to enable the self-directed collaborative learning. In addition, the assignment and evaluation sessions are closely linked with each other to ensure the high quality of the system. We expect this research helps to construct the efficient collaborative learning environment using the ICT(Information & Communication Technology).

본 논문은 구성주의적 관점에서의 학습환경을 구축하기 위하여 설계 구현된 웹 기반 협동학습시스템을 기술한다. 웹 상에서 인터넷을 통해 상호작용적인 의사소통을 촉진하고 자기 주도적 협동학습을 가능케 하기 위해 학습자, 교수자, 관리자의 3가지 모듈을 구성 설계하였고, 과제와 평가 역시 서로 연동시킴으로써 보다 내실 있는 시스템을 설계하였다. 따라서 본 연구는 현재 강조되고 있는 ICT(Information & Communication Technology) 활용 교육에 있어 보다 효율적인 협동학습 공간을 구축하는 데 많은 도움을 줄 수 있을 것이다.

Keywords