전류에 대한 오개념 교정을 위한 멀티미디어 타이틀 개발 및 적용

Development and Application of a Multimedia Title for Misconception Correction on Electric Current

  • 김기웅 (전라남도 광양교육청 교육과) ;
  • 이성근 (순천대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이충일 (순천대학교 물리학과)
  • 투고 : 2002.06.10
  • 심사 : 2002.07.07
  • 발행 : 2002.07.30

초록

많은 학생들이 전류에 대한 오개념을 가지고 있고, 이러한 오개념은 전통적인 교육방법에 의해 쉽게 교정되지 않는다. 본 논문은 전류에 대한 오개념 교정을 위한 멀티미디어 타이틀을 개발하여, 학생들에게 적용하여, 오개념 교정의 효과를 분석하였다. 실험 대상은 중학생 32명을 대상으로 하였고, 실험집단은 개발된 멀티미디어 타이틀을 적용하였고, 비교집단은 전통적 강의 수업을 실시하였다. 실험 결과는 SPSS 프로그램을 이용하여 t-검증을 통해 분석하였다. 분석 결과 전류 소모 개념은 수업 방식에 관계없이 비교적 쉽게 교정될 수 있는 오개념임을 보여주고 있다. 전류의 분배 개념은 전통적인 수업 방법으로는 잘 교정되지 않았으며, 멀티미디어 타이틀을 가장 효과적으로 활용될 수 있는 오개념이라고 할 수 있다. 전류의 저항 무관 개념은 가장 적은 학생들이 오개념으로 가지고 있었지만, 전통적인 수업 방식이나 멀티미디어 타이틀을 적용한 학습으로도 교정되기 어렵다는 분석 결과이다.

Many students have some misconception on electric current, and they are not corrected easily by traditional instruction. In this paper, a multimedia title was developed for misconception correction on electric current, and applied to the students and investigated its effects. The subject of this study consists of 32 students of a middle school. The group is divided into two subgroups. the applied group and the compared group. each of which has 16 students. The achievement is estimated by t-test using SPSS. The result shows that current consumption concept was corrected easily and it had no relation with instruction methods. Educational multimedia title was especially effective in the class to correct the misconception of current distribution concept. It was difficult to correct current independent of resistance concept by the multimedia title.

키워드