High Dynamic Range Compression using 3D Mesh Processing

삼차원 메쉬 처리를 이용한 고명암 대비 압축

  • Im, Jong-Guk (Dept. of Computer Science & Engineering, POSTECH) ;
  • Lee, Yun-Jin (Dept. of Computer Science & Engineering, POSTECH) ;
  • Lee, Seung-Yong (Dept. of Computer Science & Engineering, POSTECH)
  • 임종국 (포항공과대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 이윤진 (포항공과대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 이승용 (포항공과대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 2002.09.01

Abstract

Recently, high dynamic range (HDR) compression has attracted much attention due to the wide availability of HDR images. In this paper, we present an HDR compression method using a progressive image, which is a multi-level image representation based on a progressive mesh. An HDR image can be decomposed into a base image and a sequence of details by conversion into a progressive image. This decomposition provides a good structure to highly compress the dynamic range while preserving image details. The base image and larger details are considerably scaled down but smaller details are slightly scaled down. Experimental results show that our method successfully generates HDR compressed images without halo artifacts by controlling two intuitive parameters.

고명암 대비 영상은 일반적인 영상가는 달리 장면의 휘도를 그대로 지니고 있기 때문에 많은 분야에 걸쳐 유용하게 사용되고 있다. 하지만 고명암 대비 영상은 영상 출력 장치가 표현 가능한 명암 대비의 범위를 벗어 나기 때문에 고명암 대비를 압축해야만 영상 출력 장치에 나타낼 수 있다. 본 논문에서는 고명암 대비 영상을 점진적 영상으로 변환하여 명암 대비를 압축하는 방법을 제시한다. 점진적 영상은 점진적 메쉬에 기반한 영상 표현 방법으로 하나의 영상을 기반 영상과 정점 분할 및 세부 정보의 나열로 표현한다. 점진적 영상으로 표현된 고명암 대비 영상은 기반 영상과 세부 정보의 크기를 스케일링하여 명암 대비를 압축한다. 스케일링에 사용되는 가중치는 세부 정보의 크기에 대한 함수로 구할 수 있으며 세부 정보가 클수록 작은 가중치를 사용하여 그 크기를 많이 줄여 주고 세부 정보가 작을 수록 원래 세부 정보와 비슷하게 만든다. 이 알고리즘을 사용하면 영상의 무늬는 남기면서 명암 대비를 압축시킬 수 있다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 정보통신부