A Study on Present Condition and Policy Direction of GIS Education

GIS 전문인력 양성실태 및 정책방향 연구

  • Sakong, Ho-Sang (Korea Research Institute for Human Settlements) ;
  • Im, Jungho (Geography Department, University of South Carolina)
  • Received : 2002.09.26
  • Accepted : 2002.12.18
  • Published : 2002.12.31

Abstract

Although GIS technology has been developed rapidly, the education system for GIS technology and its utilization has not been well facilitated in our society. Consequently, the economic value in GIS application system is not estimated properly in the public sector. On the other hand, industries currently suffer lack of technocrats or researchers to develop GIS. In addition, the demand for GIS education on its concept and know-how has increased drastically as GIS analytic technology has come to be applied to more varified fields. Under these circumstances, this study researched and analyzed the current state of GIS education in the public, private and academic sectors in Korea. Furthermore, it recommended improving the educational environment for GIS experts training based on the results of the questionnaire used in the survey. Most of all, the national investment should be conducted systematically in order to improve quality of education in the public, private and academic sectors.

GIS 기술은 하루가 다르게 발전하고 있는데 비해서 GIS 기술과 활용방법을 배울 수 있는 교육환경은 매우 열악하다. 이에 따라 공공부문에서는 GIS 응용시스템의 경제적 이용가치가 낮고 산업체에서는 GIS 전문인력을 구하는데 애를 먹고 있는 실정이다. 또한 GIS 분석기술이 다양한 분야로 보편화되면서 GIS에 대한 개념과 기술을 배우려는 교육수요가 급격하게 늘어나고 있다. 이러한 배경 하에서 본 연구는 우리나라 공공과 민간 그리고 대학에서 실시되고 있는 GIS 교육의 실태를 설문조사를 통하여 분석하였다. 그리고 조사결과를 바탕으로 GIS 전문인력 양성을 위한 교육환경 개선방안을 모색하였다. 공공과 민간 대학의 열악한 교육환경을 개선하기 위해서는 무엇보다는 국가차원의 계획적 투자가 필요한 시점이다.

Keywords