The Effects of Portfolio Teaching on the Organization and the Quantity of Elementary Student' Science Concepts

포트폴리오를 적용한 과학 수업이 학생의 과학 개념의 조직과 양에 미치는 효과

  • Lee, Su-Jung (Department of Science Education, Chongju National University) ;
  • Kim, Chan-Jong (Department of Science Education, Chongju National University)
  • 이수정 (청주교육대학교 과학교육과) ;
  • 김찬종 (청주교육대학교 과학교육과)
  • Published : 2002.12.31

Abstract

The purpose of the study is to investigate the effects of portfolio on the organization and the quantity of the students’ science concepts. Two fourth grade classes were selected from an elementary school in Pyungtaek-shi, Kyunggi-do, and one class is assigned to experimental group, the other control group. Experimental group received portfolio teaching, and control group received conventional instruction. The effects of portfolio teaching were investigated with students’ mind maps. Students participated had training to develop mind maps, and developed mind maps four times during learning two units, strata and fossils, and change by heat. Mind maps developed by students were scored and analyzed with SPSS. The class with portfolio instruction showed higher scores than control group. In conclusion, the portfolio teaching enhances the organization and the quantity of students’ science concepts.

이 연구의 목적은 포트폴리오를 과학 수업에 적용했을 때, 학생들의 과학 개념의 조직과 양에 어떤 영향을 주는지를 조사하는 것이다. 경기도 평택시 한 초등학교 4학년 2개 학급을 선정하고 실험반과 비교반으로 나누어, 실험반에는 포트폴리오를 이용한 수업을, 그리고 비교반에는 일반 수업을 실시하였다. 포트폴리오의 적용 효과는, 학생들의 마인드맵을 이용하여 조사하였다. 참여한 학생들은 마인드맵 작성을 위한 기초훈련을 거친 후에 지층과 화석, 열과 물체의 변화 단원을 학습하는 동안 4번의 마인드맵을 작성하였다. 마인드맵을 채점하여, 그 결과를 SPSS를 이용하여 기술통계 분석과 t-검정을 실시하였다. 포트폴리오를 적용한 학급은 비교집단에 비하여 개념의 조직과 양에서 통계적으로 매우 의미있는 긍정적인 차이를 보였다. 결론적으로 포트폴리오를 적용한 학급의 학생들이 그렇지 않은 학급의 학생들보다 개념을 균형있고 위계적으로 조직하고, 학습한 개념의 양도 더 풍부함을 알 수 있다.

Keywords

References

  1. 한국지구과학회지 v.23 no.8 마인드맵의 채점기준 개발 김찬종;이수정
  2. 한국지구과학회지 v.23 no.3 초등 과학 포트폴리오 체제의 적용이 지역별, 성별에 따라 과학 성취도, 과학 탐구 능력 및 과학 태도에 미치는 영향 김찬종;조선형
  3. 청주교육대학교 교육대학원 석사학위 논문 초등학교 과학 평가에서 포트폴리오 평가의 적용이 과학 지식과 탐구능력 및 태도에 미치는 영향 김혜정
  4. 청주교육대학교 교육대학원 석사학위 논문 초등과학 수업에 포트폴리오 체제의 적용이 사회 심리학적 교실 환경에 미치는 영향 손수남
  5. 청주교육대학교 교육대학원 석사학위 논문 포트폴리오 체제의 적용이 초등학교 학생의 개념의 양과 조직에 미치는 영향 이수정
  6. 한국초등과학교육학회 1997년 하계 학술발표회 포트폴리오의 학습이 초등학교 학생들의 과학에 관련된 태도에 미치는 영향 이수환;송명섭
  7. 한국과학교육학회지 v.21 no.3 과학 포트폴리오 체제의 적용이 초등학생의 사회심리학적 교실환경에 미치는 효과 조선형;김찬종;김범기;김철영;김혜정
  8. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위 논문 초등학교 자연과에서 포트폴리오 수업 활동이 학생들의 창의성과 과학탐구 능력에 미치는 영향 -6학년 2학기를 중심으로 한세란
  9. Educational psychology: A cognitive view Ausubel, D.
  10. The mind map book Buzan, T.;라명화(역)
  11. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior v.8 Retrieval time from semantic memory Collins, A.M.;Quillian, M.R. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(69)80069-1
  12. Cognitive psychology of school learning Gagne, E.D.