The Spatio-Temporal Characteristics of Primary School Children's Daily Life Activities

초등학생 일상생활활동의 시.공간적 특성

  • Published : 2002.12.30

Abstract

The daily life activities of primary school children have been increasingly diversified. This research examined the spatio-temporal characteristics of primary school children's daily life activities. The time allocation of primary school children's daily activities was monotonous. They tended to spend most of their time in school activities, private lessons after school, and studying at home. The daily trip to school has been diversified as the result the of increase in the number of double-income families, car owners, facilities for pastime, and educational facilities for private lessons after school. The selection of educational facilities for private lessons was strongly influenced by accessibility to the residence because of the limited time budget of primary school children and the controlled trip behavior by parents. The leisure activities were considered as a minor function and took place in the interval of performances of study-related activities. The high proportion of leisure activities was found in the indoor play. The amount of the time for leisure activity was very insufficient. The spatial range and time budget were strongly influenced by the institutional conditions of parents.

본 연구는 최근 다변화되고 있는 초등학생의 일상생활 활동의 시간배분 구조 및 주요 일상생활 활동의 시 공간적 특성을 고찰하였다. 일상생활 활동의 시간배분 구조는 학교 활동, 과외 활동 그리고 가내 학습활동을 중심으로 매우 단조로운 패턴을 가지며, 여가 활동을 비롯한 기타 활동은 이들 활동간의 틈새 시간을 활용하는 부수적인 기능에 그치고 있다. 등 하교 통행 활동은 최근 맞벌이 부부 및 승용차 보급률의 증가 그리고 과외 및 오락 활동을 위한 각종 기능 시설의 증가에 따라 다변화되고 있다. 사설 학원 중심의 과외 활동은 시간과 통행 자율성의 제한으로 인해 과외 시설의 선정에 있어서는 거주지와의 접근성이 중요한 요인이 되고 있다. 여가 활동은 실내 놀이가 중심이며, 문제점으로는 여가 시간의 절대적 부족과 더불어 이들 여가 활동의 시 공간적 성격은 부모들의 여가활동에 대한 제도적 환경에 의하여 영향을 받고 있다는 점을 들 수 있다.

Keywords